سفرنامه ی Trento روز دوم

از آنجایی که من هنوز سرما خورده ام تصمیم گرفتیم امروز در کوه و دشت و دمن روان نشویم و مثل آدم در شهر Trento بمانیم! اول به Tourist office شهر رفتیم و در آنجا یک کارت توریست به مبلغ ۲۰ یورو خریدیم که تا سه ماه به ما امکان ورود به هر موزه ای در آن منطقه را می داد و ۴۸ ساعت هم امکان استفاده از وسایل حمل و نقل. اولین موزه ای که به آن رفتیم موزه ی علوم شهر Tento بود.

موزه ی علوم در شهر Trento

طبقه ی اول امکان انجام چندین آزمایش که قوانین پایه ی فیزیک را نشان می دادند به کودکان می داد.

در اینجا لوله ای می بینید مثل لوله ی جاروبرقی که به جای اینکه هوا را به درون خودش بکشد هوا را به بیرون می داد و در نتیجه می توانستید توپ سفیدی که در بالای تصویر می بینید را با این فشار هوا در هوا نگه دارید و با تکان دادن لوله توپ را در هوا تکان دهید.

این هم یک آزمایش دیگر که نشان می دهد مرتاض ها هیچ کار خاصی نمی کنند وقتی روی زمین پر از سوزن راه می روند.

علت این است که تعداد سوزن ها زیاد است و وزن بدن برروی آن تقسیم می شود در نتیجه هر سوزن وزن کمی از بدن را حمل می کند و به همین دلیل دردی حس نمی کنید.

تجربه ی مرتاض بودن با خوابیدن برروی سطحی پر از سوزن در موزه ی علوم در شهر Trento

بعد به گلخانه ی موزه رفتیم که در زیر تصاویر آن را می بینید. این گلخانه حتی یک آبشار کوچک هم داشت که در دومین تصویر در سمت راست آن را می بینید.

گلخانه ی موزه ی علوم در شهر Trento

گلخانه ی موزه ی علوم و آبشار کوچک آن در شهر Trento

یکی از گیاهان بامزه ی این گلخانه گیاه پا فیلی بود که پایه ی آن درست مثل پای فیل بود.

گیاه پا فیلی

بخش بعد مربوط به ژنتیک و تکامل می شد. در اینجا یک قلب و یک صدف حلزون را می بینید و نوشته شده بود که ساختار حلزونی قلب مشابه ساختار صدف است. این شباهت به این دلیل است که ژن های یکسانی در هردوی این ها فعال است که موجب این ساختار می شوند. بسیاری از ژن ها عملکرد خود را در طول زمان در ارگان ها و ارگانیسم های کاملا متفاوت حفظ کرده اند. ژن NODAL مسیول این ساختار حلزونی است.

حفظ شدن ساختار حلزونی در قلب و صدف به خاطر ژن NODAL است

تکامل (Evolution) همیشه به معنای کامل بودن نیست. در چهار قرن اخیر در زایمان های طولانی از نوعی انبرک برای کمک به تولد بچه ها استفاده می شد.از هر ده مورد، یک مورد از نوزادان سری بیش از حد بزرگ داشت و هم می توانست برای مادر و هم برای بچه خطر زا باشد.

نوزادان در طی چهار قرن گذشته سرهای بیش از حد بزرگ داشتند.

در اینجا هم ظرفی می بینید پر از DNA که از ۷۰ میلیون سلول انسانی استخراج شده است.

بعد رسیدیم به نمایشی از اسکلت های جانداران ماقبل تاریخ. در اینجا اسکلت Artiodactyls را می بینید که نمونه ای از جانداران عظیم آخرین دوره ی یخی است. وزن گونه ی مذکر می توانست تا به بیش از ۷۰۰ کیلوگرم برسد. این گونه در آمریا و اوراسیا (شامل ایتالیا) یافت می شده است. در رقابت با سایر جاندارن مانند گوزن این جاندار منقرض شده است.

یکی از جانداران عظیم آخرین عصر یخی

برای اینکه گیاهخواران بتوانند با سرعت بیشتری از جانوران شکارچی فرار کنند، تکامل، فرم کف پای آن ها را در طول سالیان به طوری تغییر داده که سطح تماس پا با زمین به حداقل برسد. فرم های پا از راست به چپ مربوط به ۳۰ میلیون، ۱۵ میلیون، ۵ میلیون سال قبل هستند. آخرین پا مربوط به اکنون است.

تکامل پای حیوانات

در اینجا نیز اسکلت خرس غار را می بینید. خرس غار اغلب در غارهایی در سراسر اروپا یافت می شدند. برخلاف خرس قهوهای خرس غار گیاه خوار بود. در کوههای آلپ باقیمانده های این خرس ها در غارهایی در ارتفاعات بالا و متوسط یافت شده. خرس ها در این غار ها خود را از زمستان های سرد آخرین عصر یخی محافظت می کردند.

اسکلت خرس در موزه علوم

اما از همه جالب تر کانگورو بود! ما همه می دانیم که کانگورو بچه اش را می گذارد توی کیسه ای که جلوی شکمش است و هی با بچه این طرف و آن طرف می پرد. اما بخش دیوانه کننده اش سایز بچه کانگورو است وقتی که به دنیا می آید. در این فیلم در دقیقه ی ۹ تولد بچه کانگورو را می بینید و حیرت انگیز است که این نی نی کوچولو توی کیسه ی مامانش می ماند و همان جا شیر می خورد تا بشود خرس گنده و از سبد مادرش بیرون بیاید. در دقیقه ی ۱۲ شیر خوردن نی نی را هم می توانید ببینید.

حالا وقت این است که از جانواران ماقبل تاریخ به سراغ انسان های ماقبل تاریخ برویم. در اینجا بود که ما مجسمه ای از یک انسان Neanderthal و یک انسان Homosapien را دیدیم و کاشف به عمل آمد که این ها دو گونه ی کاملا متفاوت بوده اند. نئاندرتال ها گونه ای از انسان ها بوده اند که ۲۸هزار تا ۴۰ هزار سال قبل منقرض شدند. DNA آن ها تا بیش از 99.5% مشابه DNA انسان مدرن است. بقایای نئاندرتال ها شامل استخوان و ابزارهای سنگی در اوراسیا، از اروپای غربی تا مرکزی، و شمال و غرب آسیا یافت شده اند. گونه ی نئاندرتال ۶۰۰ هزار سال قبل از گونه ی Homosapien (انسان مدرن)‌ جدا شده است. نئاندرتال ها، در مقایسه با Homosapien ها، پاهای کوتاه تر و بدن های بزگتر داشتند، چرا که در ارتفاعات بالاتری زندگی می کردند. آن ها مغز بزرگتری هم داشتند که موجب داشتن بدن بزرگتر می شود.

تحقیقات پروژه ی Neanderthal genome project نشان می دهد که بخشی از DNA نئاندرتال ها در انسان مدرن (شامل بیشتر غیر آفریقایی ها و نیز تعداد اندکی از جمعیت های آفریقایی) یافت می شود، که به خاطر جفت گیری بین نئاندرتال ها و Homosapien ها حدودا ۵۰ تا ۶۰ هزار سال قبل است. حتی برخی از تحقیقات نشان می دهد که تعداد کمی از نئاندرتال ها با اجداد انسان مدرن ۱۰۰ هزار سال قبل جفت گیری کرده اند، یعنی قبل از اینکه غیر آفریقایی های امروزی، مهاجرت بزرگ خود از آفریقا را آغاز کنند.

تحقیقات در سال ۲۰۱۳ نشان داد که نئاندرتال ها مردگان خود را دفن می کرده اند. آن ها شکارچیان ماهری بودند و با آب و هوای سرد خود را تطبیق داده بودند. اولین باقیمانده های نئاندرتال ها در سال ۱۸۵۶ در دره ی Neander در آلمان کشف شد.

Neanderthal man

و این هم یک Homosapien یا همان انسان مدرن که ما هستیم.

Homosapien man

در قسمت بعدی در مورد فواید سد یاد گرفتیم.

وقتی سد وجودنداشته باشد آب زیادی به ناگهان جاری می شود و سیل روستا را فرا می گیرد

با وجود سد مقدار کمتری آب جاری می شود و سیل روستا را فرا نمی گیرد

در اینجا هم عکسی از فضای موزه می بینید

موزه ی علوم در Trento

بعد از اینکه پاهایمان دهنش داشت سرویس می شد و من هم تبم زده بود بالا بالاخره به پشت بام موزه رسیدیم و از باغ گیاهان کوچک آن لذت بردیم.

پشت بام موزه ی علوم در Trento

این هم فضای اطراف موزه از بالا. در سمت راست تصویر یک باغ کوچک دیگر را می بینید.

فضای اطراف موزه ی علوم شهر Trento

وقتی از موزه بیرون آمدیم به این باغ کوچک هم رفتیم. نکته ی جالب این بودکه همان طور که در عکس زیر می بینید دیوارهای پل را پر از گیاهان کرده بودند تا تصویر شهر زیبا تر شود.

باغ گیاهان در کنار موزه علوم در Trento

وقتی بالاخره هرچیزی که قابل دیدن بود را دیدیم روی نیمکت های اطراف نشستیم تا کمی هوا بگیریم. در داخل موزه به طرز مسخره ای هوا کم بود به طوری که من فکر میکنم این ها از قصد این کار را می کنند تا تاثیر کمبود هوا را برروی Homosapien ها آزمایش کنند!

در میانه ی راه گروهی از جوانان را دیدیم که برخی خل بازی ها را در می آوردند. فردی که در عکس می بینید قرار بود روز بعد از پایان نامه ی لیسانس اش دفاع کند و به همین دلیل دوستانش برای او جشنی گرفته بودند و طی این جشن روی Homosapien مذبور آرد می ریختند، روی بدنش تخم مرغ می شکاندند، یا بطری آب پرتغال را رویش خالی می کردند! شاید هم اینها قبیله ای از آدم خوار ها بودند که داشتند غذای تحصیل کرده شان را آماده ی خوردن می کردند!

جشن به شیوه ی جوانان

بعد به مرکز شهر رسیدیم و غرفه های متعددی دیدیدم که شکلات های رنگ و وارنگ می فروختند.

جشنواره ی شکلات

درست است که دهنمان سرویس بود و من داشتم جا به جا از خستگی می افتادم می مردم (توجه کنید که بنده سرما خورده بودم و اصلا قرار بود سفر کنسل شود) اما با این حال تصمیم گرفتیم اول از قلعه ی Castello del Buonconsiglio هم دیدن کنیم و بعد برویم  خانه ناهار و شاممان را یکی کنیم بخوریم!

این نوشته در سفرنامه ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.