Je ne suis pas Charlie

وقتی آدمها در سوریه و عراق و افغانستان و الجزایر و … کشته شدند کسی در اروپا و آمریکا دردش نیامد. کشته شدن مال آدم های رنگی یا با مذاهب عجیب و غریب بود. چه اهمیتی  داشت که خانه ها ویران شده اند و آدم ها یا کشته شده اند یا در کوه ها آواره و فراری اند یا به هر وسیله ای در حال فرار به جایی امن هستند.

این ها آدم های غیر مهم بودند. کشته شدن آن ها هیچ کس را درد نیاورد.

چهارشنبه 12 نفر کشته شدند. 10 تای آن ها ژورنالیست بودند و 2 تا پلیس. یکی از این پلیس ها یک مسلمان بود که اتفاقا برای نجات جان خبرنگاران جانش را از دست داد اما در هیچ جا نامی از او به میان نیامد نه الزاما برای دلسوزی بلکه به عنوان بخشی از خبر. بخشی از اتفاقی که افتاده. مدیا تنها آن خبری را به دست شما می رساند که خودش می خواهد تا آن تاثیری را که خودش می خواهد بر شما بگذارد. مدیا خنثی نیست.

آن هایی که از این ور بام نیفتاده اند و تفنگ دستشان نگرفته اند از آن ور بام افتاده اند و پرچم Je suis Charlie را به دست گرفته اند. یا ناآگاهانه به این ور بام افتاده اند یا آگاهانه اما Charlie مجله ای است که بارها کاریکاتور های نژاد پرستانه برعلیه آدم هایی که رنگ پوستشان یا رنگ مذهبشان فرق دارد چاپ کرده. چون ما در فرانسه آزادی بیان داریم که به بقیه توهین کنیم و با کاریکاتور هایمان بذر نفرت بکاریم بین سفید ها و سیاه ها، مسلمان ها و بی مذهب ها و … ساده انگاری است که بپنداریم این کاریکاتور ها باعث نمی شود مخاطب نظری خنثی نسبت به مسلمانان یا رنگین پوستان داشته باشد. مسلمانی که مانند بقیه آرزوهایی دارد خانواده ای دارد کار می کند و … مسمانی که روی صندلی کنار ما در مترو می نشیند.  این کاریکاتورها باعث دوستی و آشتی میان رنگ ها و فکرها و فرهنگ ها نمی شود. این آزادی بیان باعث نفرت می شود.

و من نمی خواهم Charlie باشم. من نه آن افراط گرایی هستم که اسلحه به دست می گیرد و نه آن افراط گرایی که با آزادی بیانش بذر نفرت می کارد.

چهارشنبه 12 نفر در فرانسه کشته شند. و در چندین کشور دنیا چندین هزار نفر به خیابانها آمدند و اعتراض کردند.

هرروز صدها هزار نفر در عراق و سوریه و … کشته می شوند، شکنجه می شوند و خانه هایشان ویران می شود. و هیچ کس به خاطر آن ها به خیابان نمی آید.

welfare-queensترجمه: برده های جنسی بوکو حرام: به ما دست نزنید.

این ها همان 200 دختری هستند که توسط بوکو حرام از مدرسه شان دزدیده شدند و بعد از گذشته ماه ها هنوز به خانواده هایشان بازگردانده نشده اند.

بقیه ی کاریکاتور ها را می توانید از اینجا ببینید.

Advertisements
این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

23 پاسخ برای Je ne suis pas Charlie

  1. درسته متاسفانه همينطوره كه ميگى ، هر رفتار افراطى مذموم هست ولى ذر مديا متاسفانه فقط آنرا كه ميخواهند را مذمت ميكنند

  2. دمادم :گفت

    همه چیزهایی که نوشته اید قابل درک، دردناک و درست است.ولی با آزادی بیانش بذر نفرت می افکند دقیقا یعنی چه؟… یعنی آزادی بیان هم حدی دارد؟ یا اینکه حقش بوده؟ یا هر دو و یا هیچ کدام؟ و اگر هیچ کدام پس باز سوال باقی است: این جمله دقیقا یعنی چی؟

    • مرسی که خواندی. حتما هیچ کس نباید کشته یا شکنجه شود. کشتن آدم ها به هر دلیلی محکوم است. پس من موافق افراط گرایی به وسیله ی اسلحه نیستم.
      حالا فرض کن آزادی بیان من باعث می شود که نه تنها روی افراط گراها برچسب بزنم بلکه با آتش آزادی بیانم آدم های معمولی که دارند زندگی شان را می کنند را هم بسوزانم. مثلا همین کاریکاتور که از دختران دزدیده شده کشیده شده. آیا این کاریکاتور در تو حس همدردی می انگیزد؟ آیا از فکر اینکه این ها دزدیده شده اند بعد از دیدن کاریکاتور ناراحت می شوی؟ تنها چیزی که در این تصویر می بینی عده ای دختر بسیار زشت است که فریاد می کنند ما برده ی جنسی هستیم. نتیجه این است که تو اهمیتی نخواهی داد که آن ها دزدیده شده اند و حالا مورد تجاوز جنسی و فکری و روحی قرار می گیرند. تو نسبت به درد این آدم ها بی تفاوت می شوی. این یک مرحله است. در مرحله ی بعدی اساسا از آن گروه خاص متنفر می شوی. در نتیجه هر بلایی سر آن گروه بیاید اهمیت نمی دهی. حتی ممکن است داوطلب شوی و بروی خودت سر تک تک آدم های عضو آن گروه (مثلا مسلمان ها) را از تنشان جدا کنی. اگر هم بشنوی در جایی از دنیا بلایی سر این آدم ها آمده (همان طور که الان سر سوریه و عراق می آید) ناراحت نمی شوی و اعتراض نمی کنی. چون بر اساس شستشوی مغزی به تو تلقین شده این ها خطرناک اند. تو در ته مغزت از این ها بدت می آید. این ها زشت و کریه و بی عقل اند. در حالی که این طور نیست. بیشتر آن ها آدم های عضو هر گروه (مثلا مسلمان ها) یک عده آدم معمولی اند و تنها تعداد کمی آدم های خطرناک. و هر گروهی آدم خطرناک دارد. مسیحی و یهودی و … همه چنین چیزی را دارند. این که بذر نفرت بکاریم باعث می شویم از آدم ها قاتل هایی بسازیم که به خون هم تشنه اند.
      کسانی که در گروه های تروریستی آموزش می بینند هم توسط معلمانی آموزش می بینند که به واسطه ی آزادی بیانشان به آنها درس کشتن می دهند. حالا این ها مستقیم آموزش می دهند و دیگری غیر مستتفیم.

      • دمادم :گفت

        اگر من( من نوعی) رمانی بنویسم و شمای نوعی از ان خوشت نیایدیا حتا بدت بیایید و به شدت عصبانی شوی و فرض را بر این بگذاری که با اینکار قصد تحقیرت را داشته ام طبیعتا به ابزاری متوسل میشوی تا با ان مرا بکوبی و حتا آبرویم را ببری و دستم را برای همه رو کنی. ممکن است از نقاشی، موسیقی، آواز، کمپین وسخنرانی و یا هر چیزی که بتوانی و بتواند کمک کند تا کار نادرست مرا به همگان فاش کند و ناراحتی خودت را بیان کند استفاده کنی. این حق را داری، همانطور که من حق دارم وقتی از چیزی خوشم نمی آید آن را طوری که میخواهم جلوه دهم. اما اگر کسی ابزار نداشته باشد تا با آن مخالفتش را بیان کند یا راه استفاده از ابزرا را بلد نباشد و در واقع ابزارهایش محدود به سنگ و چماق یا نیزه ای فلزی از عصر باستان باشد از همان استفاده میکند. چه کسی به او حق میدهد؟ افراد قبیله اش که آنها هم تنها همان ابزار را در اختیار دارند، ابزار دوران بدویت. دیگران تعجب میکنند که چرا از این ابزار که کارش شکار و کشتن است برای ابراز مخالفت استفاده کرده؟ دیگرانی که در عصر ابزارالات پیچیده زندگی میکنند و می دانند که حالا این ابزار براحتی در دسترس همگان است اما نمی دانند که استفاده از ابزرا فقط محدود به دسترسی نمیشود بلکه باید راه استفاده از آن را هم بلد بود. .و چون اینر ا نمیدانند گمان میکنند کسانی که از این ابزار استفاده میکنند ششتشوی مغزی داده شده اند. خیر، هیچ انسانی تا خودش نخواهد به شستشوی مغزی دچار نمیشود. خداوند چیزی در انسان آفریده که براحتی شسته نمیشود میتواند تحریک شود، میتواند خشم گیرداما فقط میتواند در چارچوبهای تعریف شده خودش فکر کند در همان حدی که یاد گرفته از آن مغز بهره ببرد. وقتی بگوییم «بذر نفرت را کاشته اند.» داریم می گوییم حقشان بوده که کشته شوند چون از ابزاری استفاده کرده اند که مخالفینشان راه استفاده از آن را بلد نبوده اند و حالا نمی دانم با این حرف دقیقا ما کجا می خواهیم بایستیم؟… موضوع فقط همین است. در واقع علیرغم تمام خشونت این ماجرا، طنز ماجرا هم همین است.

  3. nobody :گفت

    در مورد آزادی بیان میشه گفت دو راه حل رایج الان استفاده میشه:
    راه اول: اصل بر ازادی بیان هست، هر چی بخواهی میتونی بگی
    البته اگه مدیا داری، طرفت میتونه تکذیبیه بده، تو هم باید زمان بذاری برای پخش تکذیبیه
    غیر از این مورد، تا حد زیادی ازادی بیان وجود داره
    راه دوم:
    یه سیستم جزایی باید باشه
    که تعیین کنه حد و حدود رو، اگر کسی هم ناراحت شد از حرف کسی
    بره شکایت کنه، اونها هم رسیدگی کنن، حکم تعیین میشه
    اشکال اینجاست این دومی، تفریبا غیر عملی هست
    هر کی میتونه بگه به من، به عقیده من، به جهان بینی من، بی احترامی شده.
    خب گلدن: یه چیز بگم: مگه میشه یه عقیده رو نقد کرد و طرفت ناراحت نشه؟
    نمیگم افراطی ولی بهر حال بعضی ها میگن: به ما کمتر از گل بگید، حکمتون کشتن هست…

  4. nobody :گفت

    ببخشید گلدن جان
    منظورم این نبود که الان وقتتون رو بگیرم تا جواب بدی
    تعجبم این بود که داری وقت میذاری واسه این مسائل
    پست اول رو گفتم لابد حساس شدی
    پست دوم رو که گذاشتی، گفتم شاید تو ذهنت، این مساله، کمی برات مهم هست
    میدونم خودتون برای وقتتون تصمیم میگیرید
    ولی راستش فک کنم، الان اولویتهای خیلی مهم تری دارید
    در مقایسه با این جور پست ها
    این مساله های بشری، 2 هزارسال حداقل پیشینه دارن و هنوز بطور کامل حل نشدن
    شما اول پی اچ دی رو تموم کن – کمی از زندگی لذت ببر
    بعد اگه وقت خالی براتون موند، برید آدمهای افراطی رو، توجیه کنید
    خیالتون هم راحت باشه، حالا حالاها، ازین مسائل، بازهم خواهد بود
    شوخی کردم، ناراحت نشید، هر چی دوست داشتی بنویس

  5. Reblogged this on خانومِ سین و دیدگاه گذاشت:
    من شدیـــــــــدا با این متن موافقم
    و البته آزادیِ فرانسه فقط به همین مثلا آزادی بیان ختم میشه
    اگه نهایته آزادی بود تو دانشگاه ها و مراکز دیگه به مسلمونای با حجاب گیر نمی دادن
    حجاب زوری و بی حجابیه زوری هیچ فرقی ندارن با هم

  6. کاملا و از صمیمه قلب باهات موافقم
    این همه آدم میمیرن هیچ جا ککشون نمیگزه
    این همه غیرمسلمون آدم می کشن جرم می کنن قتل می کنن بازم ککشون نمیگزه
    بیشتره دنیا دنبال تحقیر مسلمونا و خاورمیانه و اعراب و ایرانی ها هستند
    مسخره کردن، توهین کردن با آزادی بیانی که اینا ازش دم میزنن فرق داره

  7. مروارید :گفت

    سلام گلدن جان
    متاسفانه صد در صد باهت مخالفم در مضمون این پست. دلایل ام تقریباً مشابه هموناییه که نو بادی اون بالا گفت . دنیا هم نسبت به کشته شدن مردم عراق و سوریه و…. بی تفاوت نیست ولی فرقش اینه که دیدگاه اونا ما عین دو تا برادر می مونیم که داریم توی سر و مغز هم می زنیم و اونا (جهان اولی ها) ترجیح می دن توی بحث خانوادگی (!) دخالت نکنن. من نمی گم حق دارن ولی متاسفانه اونا ما رو با تروریست های افراطی در یک طبقه بندی قرار می دن ، برای اینکه تا حالا چهره ی دیگری از اسلام ندیدن . در واقع شک دارم کسی هرگز چهره ی دیگری از اسلام ببینه چون احتمال وجود اسلام رحمانی از نظر من تقریباً مساوی با احتمال وجود آدم های فضایی است !

  8. مروارید :گفت

    شما هم چارلی نیستی نباش . من هم نیستم ولی فکر نمی کنم برای فرانسوی ها مهم باشه

  9. گیلدا :گفت

    Reblogged this on روزهايم و دیدگاه گذاشت:
    من هم موافقم

  10. مروارید :گفت

    فکر می کنی اون دویست دختر اگه بعد از این مدت بهخانواده هاشون برگردن چی در انتظارشونه؟ آغوش گرم خانواده ؟ نه عزیزم بهت می گم : قتل ناموسی ! اونم بخاطر این که مورد تجاوز قرار گرفتن

  11. ﺁﺳﻴﺐ و ﺁﺯاﺭ ﺟﺎﻥ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ اﺳﺖ. ﭼﻪ ﻓﺮاﻧﺴﻮﻱ و ﭼﻪ اﺭاﻛﻲ و ﭼﻪ ﺳﻮﺭﻱ. اﻧﺴﺎﻥ اﻧﺪاﺯﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ اﺳﺖ. اﻧﺴﺎﻥ اﻧﺪاﺯﻩ ﺧﺪاﺳﺖ. ﻛﺸﺘﻦ ﻓﺮﺩ ﻫﻤﺴﻨﮓ ﻛﺸﺘﻦ ﻫﻤﻪ و ﺧﺪاﺳﺖ. ﻣﺴﻴﻠﻪ ﺑﺮ س ﺩﻭ ﭼﻴﺰ اﺳﺖ. ﻳﻚ اﺳﺘﺎﻧﺪاﺭﺩ ﺩﻭﮔﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺟﺎﻥ ﺁﺯاﺭاﻥ اﺯ ﺳﻮﻱ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻣﺪﺭﻥ. ﺩﻭﻡ ﭘﺮﺩاﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺷﺎﺥ و ﺑﺮﮒ ﺑﺠﺎﻱ ﺭﻳﺸﻪ اﻳﻦ اﮊﻱ ﻳﺎ ﺟﺎﻥ ﺁﺯاﺭﻱ ﻛﻪ اﺳﻼﻡ اﺳﺖ. ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﺭا ﻳﺎﺭاﻱ ﭘﺮﺩاﺧﺘﻦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺩﻭ اﻣﺮ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﭘﻬﻠﻮاﻧﻲ اﻳﺮاﻧﻴﺴﺖ. ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﺭﻧﺴﺎﻧﺲ اﺳﻼﻣﻲ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻳﺮاﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﺮﻳﻚ اﺯ اﻳﻦ ﺩﻭ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺁﻳﺪ ﻣﻴﺘﻮاﻧﺪ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﺭا ﺣﻞ ﻛﻨﺪ. و اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻴﺒﻴﻨﻢ اﻳﺮاﻧﻴﺎﻥ ﺩﺭ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺗﻨﻬﺎﻳﻨﺪ

  12. سورمه :گفت

    دلم برات تنگ شده بود.
    راجع به این قضایا هم، حتا حال نظر دادن ندارم. نمی کشم دیگه.

  13. مه ناز :گفت

    به نظرم هرکسی تا حدی آزادی ِ بیان داره که به دیگران توهین نکنه، مثل ِ قضیه ی چاردیواری اختیاریه است! چاردیواری اختیاری نیست، باید هر چیزی حد و مرزی داشته باشه…

  14. aminyousofi :گفت

    عالی بود..خیلی عالی بود.

  15. بازتاب: جرثومه‌ست! تو بذرت را هدر مده!! | M. Sohrabi

  16. بازتاب: بيامرزاد شيطان‌ات! که رفتی!! | M. Sohrabi

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s