افتخار یا رضایت؟

شنیدن جمله ی

«من به زن بودن خودم افتخار می کنم»

از زبان یک زن همونقدر احمقانه هست که شنیدن جمله ی

«من به مرد بودن خودم افتخار می کنم»

از زبان یک مرد.

همین طور می توان تعمیم داد به جمله ی

«من به ایرانی بودنم افتخار می کنم.«

انسان مدام داره خودش رو به «بقیه» ثابت می کنه. این «بقیه» می تونن نصف جمعیت کره ی زمین باشن یا دوستان یا خانواده یا… اونم گاها در مورد مسایلی که خودمون ذره ای در تعیینش نقش نداشتیم. مثل ملیت و جنیست.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

10 پاسخ برای افتخار یا رضایت؟

  1. من هم هميشه از اين جملات من به … نم افتخار ميكتم به فكر فرو ميرم كه احتمالاً چقدر از اين بودنشان در عذابند ، اگر نه داشتن ويژگى كههيچ نقشى درش نداشته اند چرا بايد افتخارآميز باشه؟! يعنى اساساً به چي افتخار ميكنن؟!!!!

  2. مروارید :گفت

    بهت افتخار می کنم گلدن جون! افتخار می کنم

  3. Allen G :گفت

    فکر می‌کنم بهتر هست که مشغول بازی با واژه‌ها نشیم! اما این «افتخار» صرفاً به معنای «افتخار» نیست و به نظر من بیشتر به معنای «رضایت» میتونه باشه!

    رضایت داشتن از چیزی که هستی‌ یا میتونی‌ باشی‌ به نظرم موضوع ابلهانه‌ای نیست چه بسی‌ که آدم‌های زیادی هستند که ناراضی هستند، از ملیت بگیر تا خانواده، دوستان و حتی جنسیت. ایرانی‌‌ها هم می‌تونن از ایرانی‌ بودنشون احساس رضایت کنن به دلایل مختلف، احساس رضایت از چیزی که فرهنگشون بهشون میده، از مردمشون، از آرمانهاشون. همونطور که خیلی‌‌ها هم این احساس رضایت رو از هیچ کدومه اینها ندارند، و این فقط مختص ایرانی‌ها نیست! خیلی‌ از مردم دنیا از این اصطلاح استفاده می‌کنن.

    اینکه تیم ملی‌ ولیبال برای مثال نتیجه میگیره میتونه به من به عنوان یک ایرانی هوادار که براش مهم هست احساس رضایت بده، و هم زمان میتونه برای یک نفر دیگه کاملا بی‌ اهمیت باشه!

    شرمنده که دیر به دیر مزاحم میشم.

  4. mandana :گفت

    🙂
    مایلم آواره در آمستردام را بخوانم. چه جوری میشه به جمع خوانندگانش پیوست؟ به این میگن کامنت چند منظوره.

  5. Crow Lady :گفت

    خب!یه جورایی باهات موافقم!

  6. Allen G :گفت

    سلام. یه سوال… اینکه تیتر این پست عوض شده یا از اول همین بود؟ من اینو الان دیدم یا واقعا یه چیز دیگه بود؟

    • سلام. شرمنده که دیر جواب می دم. عنوان عوض شد و دلیلش هم به خاطر کامنت قشنگ خودت بود.

      • Allen G :گفت

        دیر کجا بود خانوم، چهار دقیقه هم نشد :دی
        حقیقتش پست جدیدت رو خوندم و به این عنوان رسیدم، این بود که بقیه مطلب رو هم خوندم و یکم از خودم تعجب کردم که با یه همچین عنوان واضحی، پس من چرا دوباره اومدم و این همه توضیح واضحات دادم. این بود که با خودم در حال کشمکش بودم که تصمیم گرفتم بپرسم. مرسی گلدن جان از لطفت.

  7. سورمه :گفت

    فکر می کنم تو وضعیتی که مدام به چیزی که تو درش نقشی نداری گیر می دن و به خاطرش یک سری حقوق رو ازت می گیرن و تمام تلاششون رو می کنن که بگن تو به دلیل همون چیزی که دستت نبوده ضعیفی یا دومی یا هرچی اونوقت وقتی تو میگی افتخار می کنم یه معنیه دیگه داره یعنی من خودمو دوست دارم حالا حضرات هرچی می خوان زور بزنن و مزخرف ببافن. در واقع احتمالن یه جور دفاعه در برابر حملات بیشمار

    • حتما و صددرصد با توضیحت موافقم. اون می شه رضایت. یعنی من مشکلی ندارم با زن بودنم همون طور که اگه مرد بودم مشکلی نداشتم. قبول دارم که شبیه بازی با کلماته. اما خب من هم گاهی گیر می دم دیگه! به نظرم همین کلماته که در نهایت توی مغزمون هارد وایر می شن و به همین دلیل باید مواظب باشیم.

پاسخی بگذارید

