کلاه قرمزی: یک سریال مردانه ی مردسالارانه

همواره برایم سوال بوده که چرا سریال کلاه قرمزی یک سریال مردانه است. تنها شخصیت مونث داستان دختر بچه ای است که گاه و بی گاه ظاهر می شود و تنها چیزی که می گوید «دست و جیغ و هورا» است. اما امسال سریال کلاه قرمزی نه تنها مردانه است که مردسالارانه هم هست. از قسمت سبزی پاک کردن و غیبت کردن هنگام سبزی پاک کردن بگذریم (که فقط و فقط نسبت داده شده به زنان) می رسیم به تولد بچه ی فامیل دور.

 

قبل از تولد بچه: دوره خانوم و فامیل دور پیش آقای مجری می آیند. دوره خانوم به وضع حمل نزدیک شده است.

آقای مجری: این دوره خانومه. «می خواد بچه بیاره برای فامیل دور»

نکته: زن بچه را برای مرد می آورد! نه برای هردویشان.

 

بعد از تولد بچه:

آقای مجری: خب مبارک باشه. ببینم دوره خانوم کو؟

فامیل دور: دوره خانوم ترمینال.

آقای مجری: ترمینال؟ از بیمارستان؟

فامیل دور: از بیمارستان بله. رفت ترمینال که بره دور دیگه. وظیفه شو انجام داد دیگه. کارش تموم شد. بارش رو گذاشت زمین دیگه باید بره استراحت کنه. بقیه ی کارها رو ما انجام می دیم. رسممون این جوریه.

آقای مجری: رسمتون اینجوریه شما بچه رو نگه می داری؟

فامیل دور: بله. مادرا نگه می دارن وقتی که در میاد دیگه پدرا نگه می دارن.

 

با توجه به اینکه دقیقا در قانون ما چنین چیزی وجود دارد یعنی به عنوان مثال در صورت طلاق حق حضانت اول به مرد یا خانواده ی پدری تعلق می گیرد این سریال تنها دارد تبلیغی بر هم روش ارایه می دهد. شخصیت محبوب داستان یعنی فامیل دور نقشی برای زنش بعد از تولد بچه قایل نیست. و حالا بچه هایی که دارند پای تلویزیون آقای فامیل دور محبوب را نگاه می کنند فکر می کنند زن هیچ کاره است. زن حامله می شود. زن به دنیا می آورد. و بعد بچه مال مرد است. بعد هم مرد هیچ کاری حاضر نیست بکند. نه حاضر است بچه را بشوید و نه غذا بدهد و نه هیچ کار دیگری.

آقای مجری: این بچه رو چرا نمی شوری؟

فامیل دور (فریاد می زند): من؟ من بشورم؟

آقای مجری: شما باید بشوری دیگه. مادرش که می گی رفته.

فامیل دور: آقای مجری از این قرارا نبود. چه حرفایی می زنیدا.

آقای مجری: شما پدرش هستی باید بشوریش.

فامیل دور:‌من باید تعلیم و تربیتش رو انجام بدم.

بسیار بسیار متاسفم که سریال بسیار پرطرفداری مثل کلاه قرمزی بر تبعیض های جنسیتی مهر تایید می گذارد و شخصیت های داستانش همان رفتارهای زشتی را انجام می دهند که مسبب بسیاری از مشکلات ما هستند. ممکن است برخی بگویند این سریال طنز است و به این روش این رفتارها را نقد می کند. اما به نظر من چنین شیوه ی ارایه ای تنها با هدف  الگوسازی طراحی شده است و نه برای تقبیح یک فرهنگ و قانون غیر انسانی.

اینجا هم مطلبی با عنوان کلاه قرمزی و کلیشه های جنسیتی نوشته شده که برایم جالب بود.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

20 پاسخ برای کلاه قرمزی: یک سریال مردانه ی مردسالارانه

  1. mitra azarm :گفت

    برای من هم شگفت آوره . دیگه از ایرج طهماسب انتظار نداشتم. وچه پر حوصله وبا
    دقتید شما که این برنامه رو زیر ذره بین گذاشته اید.

    *میترا آزرم*

  2. pd :گفت

    شايد اين حرفها كنايه و طعنه ميشد اگه برنامه براي طيف خردسال نبود. ولي اگه اين نوع انتقاد زيرپوستي هم باشه بچه ها اين رو نميفهمن، در نتيجه با حرفهات موافقم.

  3. mErsAd :گفت

    البته تو ریشه یابی این رسم هم که مشخص شد که چرا زنا بچه بزرگ نمیکنن،
    کدخدای دور دوتا پنگوئن اورده بوده، بعد زنا از اونا یاد گرفته ان که بچه هارو مردا بزرگ کنن، البته ما چنین برداشتی که شما کردین از اون دیالوگا نکردیم، به هرحال هر کسی به نوعی دیگه،

  4. اینکه چقدر آموزش های این برنامه مردسالانه ست امر تخصصی ایه که من نمی تونم نظر بدم, ولی مشاهدات من از آموزش های این برنامه کمی متفارته. برنامه پرمخاطب و جالبیه و داشتن چنین نگاه و آموزش نادرستی برام واقعن ناراحت کننده ست. من دیدم که وقتی بچه ها بعد ازبرنامه میرن بازیش می کنن یاد میگیرن که پشت هم در بیان و بازی رو به دعوا نکشونن؟ یا اینکه کسی که تو بازی دعوا کنه تنها می مونه. به نظرم همونقدر که دریافت مضمون انتقادی این موارد می تونه براشون سنگین باشه, دریافت تبلیغش هم هست. بیشتر از اینکه یادشون بمونه زن بشن یادشون می مونه سفره هفت سین بچینن و کمک کنن. بیشتر از اینکه مادر رو تو زندگیشون حذف کنن متوجه میشن که اگه مامان نبود میشه با بابا هم روز رو سر کرد. فکر می کنم در گروه سنی عروسک ها جنسیتشون نقش پررنگی نداره چون همه بچه های اون سنی اون رفتارها رو دارن. مثلن حرف خونه رو بیرون بردن.

  5. Crow Lady :گفت

    پگاه عزیزم سلام
    سال نو مبارک.
    از نگاهت خوشم اومد.نگاهت یک بینش کاملا منفی بود به یه کار هنری تقریبا بی نظیر از هنرمندانی بزرگ.این نوع نگاه جسارتی رو می طلبه که در وجود تو هست.اما من فکر می کنم بهتره کمی نگاهمون رو از کلیشه ها دور کنیم.همونجور که دوستی توی کامنت ها نوشته بود با دیالوگ های بعدی دلیل رفتن مادر بچه مشخص شد و این موضوع جنبه ی طنز داشت.ازونجا که کلاه قرمزی و پسر خاله اولین کاراکترهای کنار آقای مجری بودن که سال ها پیش خلق شدن،به ناچار باید با پسرها دوست باشن وگرنه برای بچه های بیننده نوعی تعارض با ارزش های اجتماعی که به جد معتقدم بیش از 50درصد جامعه به شدت به اونها پایبند هستن پیش می اومد.
    این روزها من به شدت از تبعیض های جنسی رنج می برم.حس می کنم در بن بستی گرفتار شدم که تنها راه نجاتش مرگه.اما با عینک ریز بینی که به چشمم زدم باز هم در این برنامه تبلیغ و تبعیضی ندیدم.

  6. پشت پا طلایی :گفت

    قسمت سوم سرى كلاه قرمزى ٩٣، خواستگارى مداد از كاغذ

    سوده راد: گفتگوى فاميل «مداد» بى پاك كن و فاميل «كاغذ» سفيد در مراسم خواستگارى مداد از كاغذ، واقعا دردناكه، از اين جهت كه مخاطب اصلى سرى كلاه قرمزى بچه ها هستند. مداد بايد كيف (مسكن) داشته باشه و جامدادى تنگه براى همزيستى مداد و كاغذ. كاغذ بايد ثابت كنه سفيده و نگاه «خودنويس» ( كه تو اداره كار مى كنه و هرچى بخواد كاغذ دم دستشه) بهش نيفتاده، تا حدى كه وقتى آقاى خودنويس اومده خونشون، » خودش رفته تو كمد، در رو هم قفل كرده! »
    از اون طرف خانواده داماد «مداد» تضمين مى كنن كه اين مداد تا حالا روى ديوار چيزى ننوشته و از اون مدادرنگى هاش نيست!
    این نگاه(تهوع آور مرد سالارانه ) رو نمی دونم چطور قراره توجیه کنید؟؟؟

  7. مهسا :گفت

    نمیدونم میشه به این مساله برچسب مردسالارانه زد یا نه.ولی به نظرم تا این حد مساله بغرنج نیست و اگر بخوایم دنبال حل مساله باشیم میشه یک جورایی گفت که کلاه قرمزی اصلا مردسالارانه نیست.
    بعدشم تو این روزها من که هرجا رفتم ندیدم بچه ای پای کلاه قرمزی بشینه.والا بیشترش همین خودمون بچه های قدیم مخاطبش بودیم.بچه های جدید دوست ندارن یه جورایی و در ضمن اصلا هم نکته ها رو نمیگیرن.

  8. gizlinkimse :گفت

    متن خوبی بود؛ مرسی

  9. boroba :گفت

    پگاه عزیز اینجا ایرانه و کسی که میخواد فرهنگ سازی کنه با هزار مشکل از طرف حکومت مواجه میشه
    این برنامه همیشه زیر ذره بینه و هر سال با کلی تهدید و نظارت های اضافی روی انتن میره
    هر سال زمزمه هایی شنیده میشه که امسال این برنامه پخش نمیشه و باز در آخرین لحظات اجازه پخش داده میشه
    مهمان هایی که دعوت میشن در بعضی مواقع خاص هستند مثل مهناز افشار که دیر اجازه داده شد و معتمد آریا که اجازه داده نشد و کلن باید اینجوری نگاه کنید که این برنامه به خاطر حساسیت های زیادی که روش هست خیلی زور میزنه که بتونه چیزی که میخواد رو ارائه بده و در خیلی موارد سعی میکنه در لفافه حرفش رو بزنه و فرهنگ سازی کنه
    همین مثالی که شما زدید که فامیل دور گفت زن وظیفه ش رو انجام داده و زائیده!
    این یک تلنگر هست برای کسی که برنامه رو میبینه و درست برعکس اونچه فکر میکنید با نمایش زشتیها بدون پیام های کلیشه ای داره حرفش رو میزنه و سعی میکنه تلنگر در ذهن بیننده به وجود بیاره که آیا زن فقط وظیفه ش زائیدن هست.
    یا مثلن سبزی پاک کردن که من تعجب میکنم شما چطور برعکس برداشت کردید چون خیلی واضح بود داره اشاره میکنه حسادت و غیبت و در اصطلاح خاله زنک بازی برعکس اسمش ربطی به جنسیت نداره و مردها هم مثل زنها وارد این وادی میشوند
    اگر چنین قصدی نداشت وقتی که پسرخاله که تیپ لوتی و مرد سنتی داره یا خودش که نقش دانا رو بازی میکنه موقع سبزی پاک کردن مثل بقیه رفتار نمیکردند.

    راستی من دو ماه و نیم پیش یک ایمیل به شما زدم و به عنوان یک دوست مجازی سوالاتی راجع به سفر پرسیدم که متاسفانه شما هیچ جوابی ندادید
    مدتی گذشت و گفتم خوب شاید ایمیل من به دست شما نرسیده یا اینکه سرتون شلوغه و وقت کافی برای پاسخ دادن ندارید،این بود که کامنت گذاشتم آیا ایمیل من بدست شما رسید؟ که کامنت قبلی و بعدی من رو جواب دادید ولی کامنت من رو جواب ندادید
    حالا ایمیلم رو اینجا براتون کپی پیست میکنم چون شاید هیچوقت بدستتون نرسیده بوده و کامنت قبلی هم چون کوتاه بوده دیده نشده.
    —–
    سلام پگاه عزیز
    من وبلاگ بروبا boroba.wordpress رو مینویسم
    خیلی وقت پیش داشتم وبلاگت رو میخوندم متوجه شدم که یه سفر درون اروپا داشتی و به صورت سفرنامه نوشته بودی که خیلی جالب بود و احتمالن قبل از سفرم دوباره اونها رو خواهم خوند
    اما میخواستم چند تا سوال راجع به سفر در اروپا ازت بپرسم
    من در ایران میتونم هتل رزرو کنم و پولش رو هم به تومن پرداخت کنم که این خیلی برام خوبه چون نمیشه ارز زیادی با خودم ببرم و کارت اعتباری هم وجود نداره.
    اما میخواستم در مورد بقیه چیزا راهنماییم کنی لطفا
    مثلا چطور میشه با هزینه ی کمتر بین کشورها سفر کرد فکر کنم احنمالن قطار ارزون تر از هواپیما هست ولی میخواستم ببینم آیا قطار خاصی هست که مثلن قیمتش ارزونتر باشه و کلن رزروش به چه شکلی هست اگر سایت داره راهنماییم کنی و کلن نکته هایی که در مورد سفر وجود داره که خودت تجربه ش رو داشتی بهم بگو مثلا راجع به غذا و و سایل و کلن هر نکته ای که به نظرت میرسه رو بهم بگی ممنون میشم 🙂
    مرسی از لطفت منتظر جوابت هستم فعلن خدافظ

  10. علیرضا :گفت

    با بخشی از نظرت موافقم. که می توانست بهتر ارائه شود. ولی همونجور که خود دست اندرکاران این مجموعه نیز گفته اند و بر اساس نقد هایی که بر این مجموعه نوشته شده است، این مجموعه یک طنز آموزشی با زبانی معکوس است. یعنی اشتباهات زندگی ما رو پیدا کرده و به شکل طنز آنها را بزرگ می کند. شخصیت های داستان اشتباهات ما را تکرار می کنند ولی در عین حال تلنگری می زنند که ما همه مان اینها را به شکل «اشتباه» در زندگیمان انجام می دهیم. تکرار این شاتباهات به نظر من، تایید آنها نیست. بلکه نشان دادن و برجسته کردنشان است. وگرنه همه می دانند که وظیفه مادر فقط «در آورن بچه» یا «شستنش» نیست. این را می گوید که تکرار کند این وظیفه اش نیست. این برداشت من است.

    • ممنون از لینک. خوشحالم که می بینم خیلی ها هستن که فکر می کنن، احساس مسئولیت می کنن و راحت از سر هر چیزی رد نمی شن.

      • boroba :گفت

        دوست عزیز چرا شما انقدر عصبانی هستید؟!
        این همه کامنت فقط یه جواب اونم اینجوری؟
        ما که نمیخوایم نگاهمون رو به زور به شما دیکته کنیم
        حرف اینه که نوع نگاه ما متفاوته
        آیا واقعا اینجوریه که فقط کسانی که مثل شما نگاه میکنند،فکر میکنند و احساس مسدولیت میکنند و بقیه نه فکر میکنند و نه احساس مسئولیت؟!
        این مقاله ای که شما بهش اشاره کردید توسط نسرین افضلی نوشته شده
        ایشون از فعالان حقوق زنان در ایران بود که توسط حکومت محکوم به حبس شد و شلاق شد
        کسانی که کارد به استخونشون رسیده آیا میتونن نگاه بی طرفانه در مورد مسائل داشته باشند؟
        برای مثال خانم شادی صدر که خیلی معروف و مشهور هستند شرایط مشابه ای داشتند و وقتی از ایران خارج شدند مقاله ای نوشتند که هیچ مرد ایرانی وجود ندارد که حداقل یک بار در کوچه و بازار به زنان متلک نگفته باشد!
        یا مثلن دختر وبلاگ نویسی رو میشناسم که خیلی نسبت به همه چیز یک طرفه و مرد ستیزانه نگاه میکرد وقتی وبلاگش رو میخوندی متوجه میشدی که از کودکی پدر خانواده شخصی بوده که یا نبوده یا وقتی بوده باعث آزاد این دختر و مادرش بوده
        خوب متاسفانه این شخص به هر مسئله ای نگاه کنه با پیش فرض مردستیزانه دنبال ظلم به زن و مرد ظالم میگرده.
        به نظرم کسی مقصر یا بی فکر یا بی مسئولیت نیست فقط هر کسی بر اساس تجربیات خودش به مسائل نگاه میکنه
        شاید به قول سهراب چشمها را باید شست جور دیگر باید دید.

  11. راست می گی. منم همچین حسی دارم. بوس

  12. mandana :گفت

    باهات موافقم. حتی اگر منظور آموزش غیر مستقیم بوده، این روش آموزش از راه طنز برای بچه ها مناسب نیست. بچه مرز بین طنز و واقعیت را نمی فهمد.

  13. Allen G :گفت

    به هر حال این هم یک برنامه تلوزیونی هست و فکر می‌کنم خیلی‌ بیشتر از سایر برنامه‌های تلوزیونی چه در خارج و چه در داخل رسالتش رو به درستی‌ انجام میده. اما مثل بقیه برنامه‌ها قاعدتا کامل و بی‌ نقص نیست،
    و من از خود برنامه و دیالوگ هاش این برداشت‌هایی‌ که شما داشتید رو واقعا نداشتم!

  14. علیرضا :گفت

    فکر می کردم بعد از 2 ماه کلی پست نخونده وجود داشته باشه. ولی دریغ از حتی یکی. تو را چه می شود؟!!

پاسخی بگذارید

