از آنچه نمی دانیم: خشونت خاموش

خشونت هم مثل کودک آزاری و خودآزاری است. حتما نباید با داد و فریاد و برخورد فیزیکی باشد تا اسمش رو خشونت گذاشت. خشونت می تواند در سکوت کامل باشد: آنقدر خاموش و بی سروصدا که گاه حتی متوجه نشویم مورد خشونت واقع شده ایم.

از نویسنده ای خواندم نگفتن حقیقت همان دروغ گفتن است حتی کمی کثیف تر. خشونت خاموش هم همان خشونت است حتی کمی خشن تر. فرقش این است که قربانی دیرتر متوجه می شود مورد خشونت واقع شده. دیرتر کمک می خواهد. دیرتر می گریزد.

خشونت خاموش یعنی زنی که به مردش می گوید مرا ببوس و بوسیده نمی شود. می گوید در آغوشم بگیر و در آغوش گرفته نمی شود. می گوید نوازشم کن و نوازش نمی شود. می گوید با من برقص و بعد مجبور می شود به تنهایی به رقص در آید. خشونت خاموش یعنی زن مورد سوال قرار بگیرد که چرا این همه پر حرارت است. این همه پر حرارت بودن عجیب است. و همین باعث شود زن از شور خودش حیرت کند. حتی احساس گناه و شرم کند از شوری که طبیعی است و در هر انسان سالمی باید باشد.

خشونت خاموش یعنی مادری که برای تنبیه بچه اش با او سخن نمی گوید. بچه به التماس به لب های مادر خیره می ماند و مادر لب از لب نمی گشاید.

خشونت خاموش یعنی نادیده گرفتن آدم هایی که بخشی از زندگی روزمره مان هستند. آدم هایی که با ما بر سر یک سفره هستند در یک اتاق همکار ما هستند و دیده نمی شوند. آدم هایی که در همین صندلی روبروی ما نشسته اند و هرگز شریک خنده و سخن ما نمی شوند چون ما صندلی را خالی می بینیم.

خشونت خاموش یعنی بی جواب گذاشتن تلفن یک دوست. اگر در لحظه وقت نداریم بعدا هم نپرسیم چرا زنگ زدی: بیمار بودی؟ به کمکم احتیاج داشتی؟ دلت گرفته بود و فقط خواستی صدای آشنایی را بشنوی؟

شما هم مورد خشونت واقع شده اید؟ یا دیده اید آدم هایی را که مورد خشونت واقع شده اند؟ بقیه ی این قصه را شما می نویسید.

این نوشته در از آنچه نمی دانیم ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

21 پاسخ برای از آنچه نمی دانیم: خشونت خاموش

  1. امیر :گفت

    با شرط در نظر گرفتن جبر حاکم بر زندگی، موافقم

  2. Crow Lady :گفت

    من هم خشونت به خرج داده ام.هم خشونت دیده ام!
    یک بار وقتی خواهرم 3-4 ساله بود،نقاشی اش را جلوی چشمش پاره کردم.گریه نکرد،لرزید.هنوز آن لحظه را فرامو نکرده ام.دوست داشتم زمان را به عقب برگردانم و دیگر ان کار را نکنم،اما نمی شد!چند ثانیه بعد خواهرم گریه اش گرفت،بغلش کردم و هنوز می لرزید.وقتی آرام شد در آغوش من خوابید.اما عذاب وجدان هنوز رهایم نکرده.

  3. behcafe :گفت

    اعصابم خورد شده کامنتام رد نمیشه

  4. مهسا :گفت

    قابل تامل بود.

  5. مروارید :گفت

    اگه اینطوری باشه که من همه اش در حال خشونتم! از تلفن زدن متنفرم و هر وقت هم دوستی زنگ می زنه جواب دادنش خیلی برام سخته. فقط از روی وظیفه خودمو مجبور می کنم که زنگ بزنم و ببینم چکار داشته. بعضی وقتا هم واقعاً تحملش رو ندارم و اینکارو نمی کنم.همه مثل تو مهربون نیستند گلدن جان.

    • اووووه.. من که موبایلم سال تا سال زنگ نمی خوره!

      • مروارید :گفت

        دیروز گفتم خشونت نکنم و تلفن دوستم رو که همیشه ماشالله خیلی حرف می زنه جواب دادم. با اینکه بهش مودبانه اشاره کردم که کار دارم و مهمون دارم ، بازم تا خود آمدن مهمونها یه ریز صحبت کرد ! حتی نگذاشت من یه سوال بپرسم! درست 29 دقیقه که تازه این رکورد کوتاه ترین مدت زمانشه ! چیکار کنم ؟ نکنم خشونت؟ زنگ بزنم بگم عزیزم چیکار داشتی تا یک ساعت و 35 دقیقه برام از غصه هاش بگه؟

      • اوه. خودت هم می دانی که طرف کار درستی نکرده که که نیم ساعت حرف زده. این که تلفنش را جواب ندهی به نظرم خشونت نیست چون اون آلردی داره به حریم خصوصی تو تجاوز می کنه وقتی توجه نمی کنه تو وقت داری یا نه.
        من وقتی در مورد جواب دادن به تلفن یا پرسیدن علت تماس صحبت می کنم در واقع اشاره می کنم به مکالمه ای با مدت زمانی بین کمتر از ۱ دقیقه تا سه دقیقه. در طولانی ترین حالت ممکن می تونه به ۱۰ دقیقه برسه. بیشتر از اون تجاوز به حریم خصوصیه و جایز هست که جواب داده نشه.

      • در یک جمله هم می تونم بگم: کاری که دوستت کرده خشونته.

  6. mitra azarm :گفت

    منو با مطلب جدیدی آشنا کردی عزیزم اینکه باید چشمامونو باز کنیم ودقت کنیم
    به کسی اینطوری خشونت نکنیم!

    *میترا آزرم*

  7. مهسا :گفت

    اسم شما پگاهه؟اسمتون رو خیلی دوست دارم:))

  8. Allen G :گفت

    کودک آزاری و خود آزاری هم مصداق خشونت هستند، یعنی‌ خشونت مثل اونها نیست، اونها خود خشونت هستن!
    اگه اینجوری باشه که من این‌روزها مصداق بارز خشونت خاموشم، با یک لبخند ملیح بر روی لبهام و یک نگاه مهربون، اما پر از این خشونت ها! من این روزها خشن خاموشم!
    هر چند که فکر می‌کنم شما قلمرو خشونت خاموش رو یکم زیادی بزرگ کردی!

  9. مه ناز :گفت

    به نظرم اینجوری خیلی مساله گسترده می شه و حل کردنش خیلی سخته…
    مثال ِ مروارید، مثال ِ خوبیه به نظرم، همیشه میشه طرف ِ دیگه ی قضیه رو هم نگاه کرد… مثلا خود ِ من از توجه ِ زیادی بدم میاد… فردیت و تنهایی و محدوده ی خاص ِ خودم رو دارم و برای همین در راستای حفظ ِ اون تنهاییه و فردیته ممکنه ازین خشونتا زیاد انجام بدم…
    خشونت ِ خاموش به نظر ِ من دخالت کردن در محدوده ی فردی ِ آدم هاست، تعیین ِ تکلیف و ایجاد محدودیت به هر شکلی برای دوستان، والدین، فرزندان، معشوق/ه و یا هر کس ِ دیگری خشونت ِ خاموشه… درباره ی مثال هات مثلا می تونم بگم که اینکه من دوست دارم به یکی زنگ بزنم و بهش زنگ می زنم، حق ِ انتخاب ِ خودم رو دارم، و کسی که بهش زنگ می زنم، حق ِ انتخاب ِ خودش رو داره که به من زنگ بزنه یا نه… من می تونم دوباره بهش زنگ بزنم و اونم حق داره دوباره جواب منو نده یا لطف کنه و قبل از اینکه من بهش زنگ بزنم، زنگ بزنه ببینه چیکار داشتم… اینکه اون مردی که زنش رو نمی بوسه، خشونت به خرج نداده… و در مقابل هم ممکنه مردی بخواهد زنش را ببوسد و زنش نخواهد… خشونت یعنی کسی رو مجبور به کاری کردن، حق ِ انتخاب رو به هر طریقی از کسی گرفتن… اگر بفهمید که دوستی از سر اجبار و یا رودربایستی به تلفن ِ شما جواب میده، بیشتر ناراحت میشید یا اینکه اون دوست کلا تلفنتون رو بی جواب بذاره؟ من ترجیح میدم کلا خواسته هام رو بی جواب بذارن، تا اینکه از سر اجبار اونا رو برآورده کنند…

    • به طور کل باهاتون موافقم. اما همچنان برسر مثالهایی که زده ام هستم.
      خب اول بریم سر زن و مرد. وقتی شما یک دوست دختر یادوست پسری دارید که قراره اساس رابطه بر دوست داشتن باشه خب پس اگر اون آدم نیازی داره شما سعی می کنی گوش بدی و برآورده کنی. اگر مثلا همسر شما بارها به شما بگه همون طور که تو لذت می بری وقتی من تورو می بوسم می خوام تو هم به من همین لذت رو بدی و شما بازم انکار کنید خب پس شما طرفتون رو دوست ندارید. تموم شد. اگر شما لذت می برید از چیزی پس آن لذت را به طرفتان هم بدهید نه اینکه از روی گشادی و تنبلی بگویید بی خیالش. اگر لذت نمی برید هم صادق باشید و بگویید. طرفتان هم تکلیفش را می داند. این نهایت پستی است که محبت بگیرید و از گرفتنش هم لذت ببرید و محبت ندهید.
      در مورد زنگ زدن: به نظرم این قضیه ی بی جواب گذاشتن تلفن ها و بعدا هم خبری نگرفتن به طور خاص در زمینه ی مهاجرت دردناک است. چون اساسا اینجا تعداد کسانی که می شناسید و می توانید دو کلمه بیشتر از کارهای اداری با آن ها ارتباط داشته باشید گاه به کمتر از تعداد انگشتان یک دست می رسد اگر به صفر نرسد. حالا وقتی به یکی از همین انگشتان دست زنگ می زنید و جوابی نمی گیرید و دوباره زنگ می زنید و جوابی نمی گیرید و چند ماه می گذرد و حتی یک اس ام اس هم نمی گیری که زنده ای یا مرده ای چه می شود؟ معنی اش این است که به اصطلاح دوست من فقط وقتی عشقش کشید به من زنگ می زند؟ به نظر من خیلی خیلی ساده می توان صورت مساله را پاک کرد و اسم ارتباط را دوستی نگذاشت. آدم وقتی با کسی دوست است کمی هم باید از خودش مایه بگذارد. و به نظرم یک دقیقه حرف زدن یا یک جمله اس ام اس چیزی از کسی کم نمی کند وقتی من هم قبلا به وضوح برای همین آدم کلی وقت گذاشته ام . هدف من این است که بگویم آدم در دوستی از خودش مایه می گذارد نه اینکه فقط بگیرد و ندهد.

  10. سحر :گفت

    پگاااااه يه عالمه از پست ها رو خوندم و موقع خوندن بعضي پست ها دلم تنگ ميشد مثل وقتهايي كه يه حس يا تجربه ي مشترك رو نوشته بودي … دلم تنگ ميشد هي

  11. سحر :گفت

    اگه از خودخواهي باشه يه داستانه اگه نه كه دليل رفتارهاي آدمها اونقدر پيچيده است كه نميشه قضاوت كرد و كلمه اي با ظاهر منفي مثل خشونت رو به اون نسبت داد ، البته كه دليل يه رفتار نتيجه ي اون رفتار رو توجيه نميكنه اما خيلي از ما توانايي كنترل عكس العمل هامون رو هميشه نداريم . چون يا ياد نگرفتيم يا روي خودمون كار نكرديم و خودمون رو درست نمي شناسيم .. در نتيجه موقعيت هاي خاص عاطفي يا «غم» يعني شرايطي كه شديدا ناراحتيم باعث ميشه حتي خودمون رو نبينيم چه برسه به آدم هاي اطراف .. گاهي يه عمر با خودمون هم مهربون نبوديم !

پاسخی بگذارید

