من شعور ندارم

آدم هایی که رای می دن برای من قابل درک نیستن. همون موقع که بحث رای دادن و ندادن بود می خوندم که خیلی ها می گن ما کلی جنگیدیم تا بتونیم این حق رای رو بگیریم و حالا باید ازش استفاده کنیم.

من نمی فهمم.

وقتی من خواستم از کشور خارج شم باید از پدرم اجازه می گرفتم چون زیر ۱۸ سال بودم و  پدرم اجازه خروج نداد

وقتی من بخوام ازدواج کنم باز باید همون پدر اجازه بده.. حتی اگر ۵۰ سالم شده باشه…

وقتی بخوام طلاق بگیرم به طور پیش فرض حق طلاق ندارم مگر اینکه به صراحت تو عقدنامه ذکر شده باشه

وقتی نخوام با شوهرم بخوابم می تونه من رو به دلیل عدم تمکین طلاق بده

و خیلی وقتی های دیگه…

من نمی فهمم.. وقتی من این حق های اساسی رو در مورد زندگی خود خود خودم ندارم … وقتی من انقدر شعور ندارم که بتونم در مورد خروجم از کشور تصمیم بگیرم، در مورد ازدواجم تصمیم بگیرم، در مورد طلاقم تصمیم بگیرم… چطور میتونم انقدر شعور داشته باشم که بتونم رییس جمهور کشورم رو تعیین کنم؟

من این حقی که مرد ها به من داده اند را به خودشان پس می دهم. شرمنده من شعور ندارم.

این نوشته در پدر من را بگیر پدر او را پس بده, ایران ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

30 پاسخ برای من شعور ندارم

  1. گنجفه :گفت

    کلا از مرحله پرتی انگار..رای دادن حق نیست وظیفه شرعیه.. همینطور تمکین از شوهر و پدر

  2. سورمه :گفت

    فعلن غیر از رای دادن کار دیگه ای نمی شه کرد چون اگه ما رای ندیم یکی مثل این کامنت بالایی که در هر حالتی به خاطر وظیفه ی شرعی می رن رای می دن رای میاره بعد مملکت می شه مملکت طالبان

  3. Allen G :گفت

    به نظر من اشتباهت همینجاست، حق گرفتنیه، دادنی نیست. اینکه شما یه سری حقوق رو ندارید دلیل به این نمی‌شه که همون حقوقی رو هم که داری از دست بدی (چیز‌هایی‌ که حق طبیعی تون هست که داشته باشید)، بجاش باید اون حقوقی که نداری رو سعی‌ کنی‌ که پس بگیری. اگه مردها حقی‌ رو از شما دریغ کردن بهتره بفکر پس گرفتنش باشید نه پس دادن حقوقی که حقتونه.

    نمونه ش همون بحث قبلی‌ که کردیم، شاید یکی‌ از دلایلی که خیلی‌ از زنان ایرانی‌ دچار این مشکلات شدن، به خاطر این بوده که هیچ وقت خودشون از حق خودشون دفاع نکردن و پشت هم نبودن.

    نمونه ش رو میتونی‌ بین زنان طبقهٔ پایینتر اجتماع پیدا کنی‌ که خودشون با کمال رضایت و افتخار از اینکه بعضی‌ از حقوقشون نقض میشه افتخار هم می‌کنند، فکر می‌کنم به مثال نیاز نباشه.

    • goldeneverstand :گفت

      نه… قبول ندارم…. کامنت خودم رو مجبور شدم سانسور کنم تا چیزی ازش نموند در نهایت.

    • goldeneverstand :گفت

      حالا در کل اینجوری بهت جواب بدم. اونایی که این جمله ی حق گرفتنیه حق دادنی نیست رو اختراع کردن دقیقا همونایی بودن که حق یه عده رو خورده بودن. بعد می گفتن ما نمی دیم! اگه زورتون می رسه خودتون بیاین بگیرین! بعد می دونستن هم کسی زورش نمی رسه در خفا می خندیدن به ملت!

      • Allen G :گفت

        نمی‌دونم، شاید حق با شما باشه، اما خوب این یه حقیقت هست که در کل تاریخ همیشه در همهٔ جوامع، زن‌ها معمولا قشر ضعیف بودن و حقوق اساسیشون نادیده گرفته شده.

        اما بعید می‌دونم که در همهٔ دوران کسانی‌ که در قدرت بودن یهو تصمیم گرفته باشن که حقوق اساسیه بانوان رو بهشون بدن. این مبارزه همیشه در طول تاریخ بوده، همیشه هم آسون نبوده و خیلی‌ هام به خاطرش سختی کشیدن و حتی زندگیشون رو گذاشتن تا امروز که در جوامع غربی حداقل به یک سری از این حقوق رسیدن و من و شما داریم میبینیم. مثل حقوق سیاه پوست‌ها (نمونه ش آپارتاید در آفریقا ی جنوبی)، که سالها طول کشید و انسان‌های بسیاری در این راه صدمه دیدن تا حقوق شون رو به دست آوردن. پس با کمال احترام به نظرت، من در این زمینه با شما یکم هم عقیده نیستم.

  4. وارونه :گفت

    من هم بیشعور والا!
    در زمان بحث های انتخاباتی تمام مدت سوالم این بود که خب من حق رای دارم! نه این که اجبار به رایت!این حق به من اجازه!!!! میده که رای بدم ولی نه این که مجبور باشم که رای بدم.
    بعد مثلا اگه از حقت یه بار استفاده نکنی ازت میگیرن؟؟
    تازه تا جایی که من فهمیدم او ذکر صریح حق طلاق توی عقدنامه خیلی موثر نیست! از علما شنیدم که باید وکالت نامه جدا برای این امر گرفت!
    یعنی حتی عقدنامه هم کشک 🙂

  5. بازتاب: نمیترسی با شوهرت برگردی مملکت خودت؟ | وارونه

  6. چپنتک :گفت

    اگه موضوع در مورد رای دادن زنهاست دلیل مهم تری برای عدم مشارکت زنها در انتخابات هست، اینکه فقط «رجال» حق دارن در انتخابات ریاست جمهوری کاندید بشن. اما به طور کلی با توجه به سیستم انتخاباتی ایران رای دادن فقط به معنی انتخاب یک نفر از میان چند نفر منصوب ولی فقیه هست و بس که در نهایت تاثیر زیادی در تغییر قوانین و بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و بویژه سیاسی نخواهد داشت.
    اما در مورد حق رای زنان، تنها دلیل وجود این حق این است که این حق سالها پیش از بر سر کار آمدن آخوندها وجود داشته و گر نه مطمئن باشید زنان هرگز نمی توانستند چنین حقی را پس از انقلاب بدست آورند.
    و در مورد قوانین اسلامی مربوط به ازدواج، حق نفقه و مهریه هم جز حقوقی است که به سود زنهاست که البته همه این حقوق به طور مستقیم از شریعت «اسلامی» گرفته شده است.

  7. مولود :گفت

    به قـــولِ مارک تواین :

    آنجا كه آزادي نيست،اگر رای دادن چیزی را تغییر می داد، اجازه نمی دادند که رای بدهید!

    منم شعور ندارم :دی

  8. Crow Lady :گفت

    آقا من حاضرم ریاست کمیسیون پایان نامه ی جمعیت بی شعور هارو هم به عهده بگیرم.میشه لطفا واسم فرمهای درخواست»الف» و «ب» رو ایمیل کنید؟!!!رزومه ی بیشعوریم از تنبلیم هم قوی تره ها!!حقوق زیادی هم نمی خوام!!!!!!!

  9. بازتاب: اشتباهات رایج: توضیح واضحات | Goldene Verstand

پاسخی بگذارید

