از آنچه نمی دانیم: در ستایش ادوارد اسنودن

حدود یک ماهی است که داستان ادوارد اسنودن یکی از داغ ترین خبرهاست. امروز به طور دقیق مصاحبه اش را گوش دادم در موردش در ویکی پدیا خواندم و به این نتیجه رسیدم که کاری که اسنودن به آن دست زده واقعا شجاعانه و تحسین برانگیز است. سوالی که برایم پیش آمد این بود که آیا اگر جای اسنودن بودم موقعیتم را از دست می دادم و دست به این افشا گری ها می زدم؟ آیا حقوق و شرایط و امکانات شغلی که داشتم کافی نبود برای اینکه من خریده شوم و سکوت را انتخاب کنم؟ آیا ترس عواقب این افشاگری کافی نبود که سکوت کنم؟ صادقانه بگویم. نمی توانم به این سوال جواب دهم. و هرچه جواب دادن به این سوال سخت تر باشد تحسین من از ادوارد اسنودن بیشتر خواهد شد چون او کاری را کرد که تعداد انگشت شماری در سالهای اخیر به آن دست زده اند.

با توجه به اینکه مصاحبه ی منتشر شده از اسنودن یکی از منابع جالب است برای درک اولیه ی هدف او و شرایطی که او را وادار به این کار کرد تصمیم گرفتم مصاحبه ی او را ترجمه کنم و در این جا بگذارم. برخی لغات دقیقا ترجمه نشده اند بلکه معنایی که در زبان فارسی از آن اسنباط می شود آمده. ترجمه ی دو سوال در این جا نیامده است. هدف من این است که به سهم خود صدای این مرد را به گوش همزبانانم برسانم. این کوچکترین کاری است که با آن می توانم  ستایشم را از شجاعت و آزاده گی ادوارد اسنودن بیان کنم.

مصاحبه ی اسنودن با Glenn Greenwald در ۶ ژوئن ۲۰۱۳

ES: من ادوارد اسنودن هستم ۲۹ سال دارم و به عنوان Infrastructural Analyst برای شرکت Booz Allen Hamilton در هاوایی کار می کنم.

یادداشت مترجم: در اینجا شغل Infrastructural Analyst اشاره دارد به طراحی سیستم ها و روش های جدید برای نفوذ به اینترنت و سیستم های مخابراتی در سراسر جهان (منبع: ویکی پدیا)

یادداشت مترجم: شرکت Booz Allen Hamilton یکی از شرکت مشاوره ی تکنولوژی است که در زمینه ی طراحی سیستم های دفاعی و امنیتی با نهاد های دولتی/امنیتی/دفاعی در آمریکا از جمله با   NSA (National Security Agency) قرارداد دارد. (منبع: ویکی پدیا)

مصاحبه کننده: چه شغلهایی را تا به حال در آژانس های امنیتی بر عهده داشته ای؟

ES: مهندس سیستم- ادمین سیستم (System Administrator)- مشاور ارشد برای آژانس های مرکزی امنیتی- مشاور راه حل (Solution Consultant)- افسر ارتباطات (Telecommunication Informations Systems Officer)

یادداشت مترجم: System Administrator در واقع جایگاهی است که شما به تمام سیستم اشراف دارید و می توانید به تمام داده های موجود در سیستم دسترسی داشته باشید.

مصاحبه کننده: خیلی ها دوست دارند بدانند که تو طی چه فرایندی از فکر اینکه این مسايل را افشا کنی به این مرحله رسیدی که واقعا دست به افشاگری بزنی.

ES: وقتی شما در مقامی هستید که دسترسی گسترده به اطلاعات یک آژانس امنیتی را دارید مثلا در مقام System Administrator شما در مقایسه با یک کارمند متوسط به سطح بسیار گسترده تری از اطلاعات دسترسی دارید. به همین دلیل هم ممکن است چیزهایی ببینید که ناراحت کننده (disturbing) باشند. اما  یک کارمند معمولی ممکن است در تمام دوران شغل خود تنها با یک یا دو مورد از موارد این چنینی برخورد کند. وقتی شما همه چیز را می بینید و به طور دايم به چنینی اطلاعاتی دسترسی دارید متوجه می شوید که بعضی از این ها در واقع سواستفاده (abuse) هستند. چنین مسایلی در شغلی که به آژانسهای امنیتی مربوط است بسیار نرمال و عادی محسوب می شوند به عبارتی بخشی نرمال از چنین شغلی هستند و در نتیجه وقتی با سایر همکاران در مورد این مسایل صحبت می کنید آن ها این قضایا را خیلی جدی نمی گیرند. اما در طول زمان این آگاهی از اینکه خطایی در حال انجام است بیشتر و بیشتر می شود و در نتیجه شما اجبار بیشتری حس می کنید تا در موردش صحبت کنید. اما هرچه بیشتر صحبت می کنید بیشتر به شما گفته می شود که این قضیه اهمیتی ندارد و شما باید به آن بی اعتنا باشید. در نهایت شما به این نتیجه می رسید که این قضیه باید توسط مردم تصمیم گرفته شود نه توسط یک کارمند عادی دولت.

مصاحبه کننده: سیستم نظارتی و مراقبتی (surveillence)  چطور کار می کند و آیا شهروندان آمریکایی را مورد هدف قرار می دهد؟

ES: تمرکز سازمان NSA و به طور کلی سازمان های امنیتی بر روی دریافت اطلاعات از هر جای ممکن و با هروسیله ی ممکن است. NSA ارتباطات تک تک افراد را مورد هدف قرار می دهد. NSA ارتباطات افراد را در سیستم اش جمع آوری می کند و آن را فیلتر می کند و آنالیز می کند و اندازه گیری می کند و در نهایت ذخیره می کند چرا که این موثرترین و بهینه ترین راه برای NSA است تا به اهدافش برسد. در حالی که آن ها اطلاعات فردی که احتمالا با دولت های بیگانه ارتباط دارد یا مظنون به عملیات تروریستی است را جمع آوری می کنند به طور همزمان اطلاعات افراد عادی را هم مورد هدف قرار می دهند. آنالیست هایی که در چنین سازمان هایی کار می کنند می توانند در هر زمان هر کسی را که می خواهند مورد هدف قرار دهند. اینکه این اطلاعات در کجاها ضبط می شوند بستگی به محدوده ی سنسورها دارد و اینکه آنالیست ها دقیقا به چه محدوده ای از اطلاعات می توانند دسترسی داشته باشند به این بستگی دارد که  اداره ای که آن ها در آن مشغول به کار هستند چه قدرتی دارد و چه محدوده ای از اختیارات را برای دسترسی به این اطلاعات دارد. این طور نیست که تمام آنالیست ها به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشند. من به شخصه در مقامی بودم که می توانستم هر کسی را استراق سمع کنم. از خود شما گرفته تا حسابدارتان تا یک قاضی فدرال و حتی یک ريیس جمهور اگر او یک ایمیل شخصی داشته باشد.

مصاحبه کننده: آیا به این فکر کرده ای که عکس العمل آمریکا در مقابل تو چه خواهد بود و آن ها چطور تلاش خواهند کرد تا تو را دستگیر کنند؟

ES: بله. آن ها به دنبال من خواهند آمد. حتی ممکن است گروه هایی که طرف قرار داد با آمریکایی ها هستند به دنبال من بیایند چون آمریکا با خیلی از کشورها قرارداد هایی دارد. درست در همین شهری که هستیم، هنگ کنگ، آن طرف خیابان یکی از ادارات CIA است و من مطمینم (با خنده می گوید) که آن ها در هفته ی آینده به خاطر من خیلی گرفتار خواهند بود! بله من با این ترس تا آخر عمر زندگی خواهم کرد. شما نمی توانید به راحتی در مقابل قوی ترین آژانس امنیتی دنیا بایستید و از هر گونه خطری به دور باشید. آنها آنقدر قوی هستند که هیچ کس نمی تواند به معنای واقعی جلوی آن ها بایستد. اگر آن ها بخواهند شما را بگیرند آن زمان که باید شما را می گیرند.

اما از طرف دیگر شما باید یک تصمیم مهم هم بگیرید که چه چیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد. آیا می خواهید غیر آزادانه زندگی کنید و به بهای آن زندگی راحتی داشته باشید؟ به نظر من خیلی از ما همین را می خواهیم. می توانید شما هر روز صبح بیدار شوید، به محل کارتان بروید و حقوق های هنگفتی به خاطر کاری که نسبتا کم است بگیرید. کاری که در نهایت  بر ضد منافع انسان هاست. بعد هم به خانه بروید و برنامه ی تلویزیونی تان را ببینید و بخوابید.

اما اگر متوجه شوید این دنیایی است که شما به ساختنش کمک کرده اید و با آمدن نسل ها و نسل ها این وضعیت بدتر خواهد شد: چرا که توانایی چنین سیستم هایی در طول زمان بسیار گسترده تر می شود، تصمیم تان را می گیرید، بدون توجه به ریسک ها و خطراتی که به خاطر این تصمیم متوجه شما خواهند بود. فقط و فقط با این هدف که خود ملت ها بتوانند در مورد این مساله تصمیم بگیرند.

مصاحبه کننده: چرا باید مردم به مساله ی استراق سمع اهمیت بدهند؟

ES: حتی اگر شما هیچ کار خطایی هم انجام نداده باشید باز هم تمام مدت تمام رفتارهای شما ضبط می شود و شما در معرض استراق سمع هستید. توانایی ذخیره ی اطلاعات این سیستم ها هر ساله به طور دایم چند هزار برابر می شود (by the orders of magnitude). در نهایت لازم نیست شما واقعا کار اشتباهی انجام داده باشید. کافی است که از طرف کسی مورد ‍ظن قرار گیرید یا حتی کسی در مورد شما اطلاعات اشتباه بدهد. در این حالت است که آن ها میتوانند با استفاده از این سیستم در زمان به عقب برگردند و تمام تصمیماتی که تا به حال گرفته اید یا تمام چیزهایی که تا به حال با دوستانتان مورد بحث قرار داده اید را بیرون بکشند و به همین وسیله به شما حمله کنند و هر فرد بیگناهی را با استفاده از همین مدارک به گناهکار بودن متهم کنند.

مصاحبه کننده: اگر انگیزه ی تو تنها ضربه زدن به آمریکا بود یا تنها اهداف شخصی داشتی با مدارکی که داری چه کاری ممکن بود بکنی (هرچند که نکردی) تا به این اهداف برسی؟

ES: مسلما هر کسی که مانند من چنین سطح گسترده ای از دسترسی به اطلاعات را داشت و به علاوه توانایی های تکنیکی من را هم داشت می توانست این اطلاعات سری را به بقیه ی نهاد های جاسوسی مثل روسیه بفروشد. همانطور که ما همواره می خواهیم چنین اطلاعاتی را از سایر کشورها به دست بیاوریم آن ها هم در را باز می گذارند که ما چنین اطلاعاتی را به آن ها درز دهیم. من به تمام اطلاعات تک تک کسانی که در NSA کار می کردند، تمام اداره ی NSA، مکان تک تک پایگاه هایی که ما در سراسر جهان داریم و اهداف أن ها دسترسی داشتم. اگر تنها هدف من ضربه زدن به آمریکا بود می توانستم یک روز عصر تمام سیستم استراق سمع را از کار بیندازم. اما این هدف من نبود. به نظر من هرکسی که بخواهد بگوید هدف من فقط این بوده که بخواهم به آمریکا ضربه بزنم، فقط باید خودش را جای من بگذارد که زندگی بسیار راحتی داشتم، در هاوایی که مثل بهشت است زندگی می کردم و درآمد هنگفتی داشتم. واقعا چه چیزی ممکن است باعث شود که من به همه چیز پشت کنم و خودم را در چنین خطری بیندازم؟

بیشترین ترس و نگرانی من در مورد سرانجام این قضیه و افشاگری های من در مورد آمریکا این است که هیچ چیزی عوض نشود. مردم در رسانه می بینند که این افشاگریها تا چه حد گسترده هستند. مردم می بینند که تا چه حد گسترده ای آمریکا خودش به خودش دایما اختیارات بیشتری می دهد تا برروی جامعه ی آمریکا و کل مردم دنیا کنترل داشته باشد. اما در نهایت مردم نخواهند خواست که ریسک کنند و بلند شوند و بجنگند تا این شرایط را عوض کنند، تا رهبرانشان را مجبور کنند که بر اساس منافع مردم عمل کنند، و در طول ماه ها و سالها ی پیش رو این قضیه تنها بدتر و بدتر خواهد شد. تا زمانی که در نهایت سیاست ها عوض شوند. چرا که تنها چیزی که این سیستم های استراق سمع را محدود می کند سیاست حاکم است. این مساله دیگر به قانون مربوط نخواهد بود و تنها تحت تاثیر سیاست خواهد بود. رهبر جدیدی انتخاب خواهد شد و خواهد گفت که به خاطر بحران ها و خطراتی که ما در جهان با آن مواجه هستیم، به خاطر تهدیدات جدید و پیش بینی نشدنی، ما به اختیارات و قدرت بیشتری نیاز داریم و اینجاست که مردم دیگر نمی توانند در مورد این مساله ایستادگی و مخالفت کنند و این جریان تا ابد ادامه خواهد داشت.

این نوشته در از آنچه نمی دانیم ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

9 پاسخ برای از آنچه نمی دانیم: در ستایش ادوارد اسنودن

  1. gizlinkimse :گفت

    مرسی از ترجمه

  2. behcafe :گفت

    خیلی زحمت شد…
    ممنون
    🙂

  3. گنجفه :گفت

    دست شما درد نکنه استفاده کردیم.. آفیسر واقعا معادل فارسی نداره؟

  4. سورمه :گفت

    به جای افسر، مسئول هم می تونی بنویسی
    خیلی کار خوبی کردی ترجمه اش کردی. دستت درد نکنه
    من که خیلی با این اسنودن حال می کنم. نمی فهمم چرا بعضیا بهش می گن خائن، انگار کشور آدم هر گهی خورد آدم باید توش شریک شه!

    • goldeneverstand :گفت

      خواهش می کنم. مثل همیشه لطف داری.
      آدمهایی که نمی خوان فکر کنن می گن خائن. به نظر من هرکسی ذره ای فکر کنه می بینه که این آدم واقعا به زندگی و رفاه و دوست دختر و خانواده و وطن همه چی پشت کرده تا حقیقت را به مردم بگه.

  5. میترا :گفت

    ممنون.من با اینکه خیلی راجع بهش شنیده بودم ولی این دفعه تازه متن صحبت هاشو خوندم.خیلی لطف کردی.چقدر هم که چهره معصومانه ای داره.بنظرم پیامبر سال2013 باید اسمش گذاشت.
    با این حساب الان این سیستم ها ی کذائی کامنت های من به تو رو هم دارند می خونن.

پاسخی بگذارید

