من اگر برخیزم…

خب یک عده هم هستند که دغدغه ی ایران را دارند. دغدغه شان در این حد است که می گویند ما اینجا هر روز منتظریم ببینیم چی میشود و آیا برنامه ریزی بکنیم برای برگشتن یا نه.

شکم سیر از گرسنه خبر ندارد و دغدغه ی شخصی اش را به دغدغه ی میهن تشبیه می کند.  نشسته بیرون گود و منتظر است آن ها که داخل گود هستند کاری کنند که ایران گلستان شود و او برگردد.

مادرم چند روز پیش  برای خانواده ی فقیری که می شناسیم چند کیلو گوشت خریده به مبلغ ۲۰۰ هزار تومن. وقتی گفت ۲۰۰ هزار تومن پای تلفن دهانم باز ماند که مگر می شود این قدر گران. گفت خبر نداری چقدر گرانی است.  نخود هم نداشته اند که شده ۵ هزار تومن. هر ماه درخانه ی ما همین رسم است که پولی کنار گذاشته می شود و به بیماری که  هزینه ی درمانی بالا دارد یا به خانواده ای فقیر داده می شود. مادرم اینجا هم که آمد موقع برگشتن نصف چمدانش پر از لباس های من بود که برد بدهد به کسانی که ندارند.

بسیاری هستند که دیگر شغلی  ندارند که نانی به خانه بیاورند. بسیاری هستند که درآمدشان دیگر کفاف نمی دهد. و چه بسیارند  آدم هایی که ما نمی شناسیم ولی قصه ی هر یک دردناک از دیگری است. آدم هایی که رسانه ای ندارند تا قصه ی غصه ی شان را در آن فریاد کشند. کشاورزانی که محصولشان را دولت نمی خرد. کاسبانی که به خاطر واردات ورشکست شده اند. کارخانه هایی که دیگر نمی توانند مواد اولیه بخرند و کارگرانی که شغلشان را از دست داده اند.

ما حتما نباید ثروتی بادآورده داشته باشیم تا بخواهیم کمر به کمک کردن ببندیم. چه بسا آن ها که ثروتی باد آورده دارند وحشت بیشتری از بخشش دارند.  وقت آن رسیده که نیمی از نانی که در خانه داریم را به کسی بدهیم که سفره اش خالی است. اتحاد و همبستگی یعنی دست هم را گرفتن. یعنی سنگی از زیر پای کسی برداشتن. اتحاد معنایش شعار دادن نیست. اتحاد یعنی عمل کردن یعنی سهیم بودن. وگرنه همه می توانند دستور بدهند و هرکه عقیده ای مخالف داشت را به رگبار تحقیر و توهین ببندند. اتحاد این نیست که به کسی که آه در بساط ندارد امر و نهی کنید که چه کند و چه نکند. کسی که زندگی اش را باخته دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. شما نمی توانید کسی را بفهمید که دردی را می کشد که شما حتی یک ثانیه  اش را نکشیده اید.

هرکس باید از خودش شروع کند که کاری برای دیگران انجام دهد. انتظار آمدن منجی حالا دو روز دیگر یا چند سال دیگر انتظاری است که بی گمان به ابد خواهد پیوست تا زمانی که خودمان برنخیزیم. کسی برای کمک کردن به ما نیامده و نخواهد آمد.

…..

من اگر برخیزم

تو اگر برخیزی

همه بر می خیزند

من اگر بنشینم

تو اگر بنشینی

چه کسی برخیزد؟

چه کسی با دشمن بستیزد؟

….

حمید مصدق

این نوشته در ایران, از آنچه نمی دانیم ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

10 پاسخ برای من اگر برخیزم…

  1. gizlinkimse :گفت

    متنت خوب بود؛ گاهی اصلا نیازی به اکت و ری اکشن سیاسی نیست، همین که بتونیم به یکی کمک کوچیکی بکنیم که اوضاع زندگیش حداقل از اینی که هست بدتر نشه، هنر کردیم،
    عالی بود متنت

  2. gizlinkimse :گفت

    Reblogged this on Qar Yolcusu.

  3. دلم لرزيد، دلم هر بار كه از وضعيت ايرانم ميشنوم و يا ميخوانم ميلرزد و خوشا بحال مادرت كه فقط نظاره گر درد ديگران نيست و فقط دلش نميلرزد و قدمى بر ميدارد، از خودم شرمنده ام

  4. میدونی
    مادرت شخصیتی ست که م آرزو دارم اینجوری باشم
    آرزو دارم درآمد داشته باشم و کمک کنم به مردم
    در حد توانم
    دوست دارم مامانتو 🙂

  5. mErsAd :گفت

    وقت آن رسیده که نیمی از نانی که در خانه داریم را به کسی بدهیم که سفره اش خالی است

    تکبیر

  6. Fokomul :گفت

    اون‌قدر خوب و کامل گفتی که جای هیچ حرفی توش نیست..

  7. سورمه :گفت

    چقدر خوبه که اینطور فکر می کنی. این مدت انقدر حرفای ناامیدکننده شنیدم یا همین حرفایی که نشستن و می گن لنگش کنید یا حتی اینکه جنگ بشه خوبه و… که واقعن دیگه خسته شدم. نمی دونم بعضیا فکر می کنن ما اینجا آدم نیستیم؟ انگار اینهمه فشاری که داره به مردم میاد رو اصلن درک نمی کنن.

  8. مضراب :گفت

    آره.. گروني ناجور بيداد ميكنه.. پول ديگه باقي نمي مونه كه پس اندازي هم كسي داشته باشه براي روز مبادا.. اوضاع خيلي ضايعه..

  9. pd :گفت

    من امسال عید نمی دونم چه فیلمی دیدم متحول شدم از اون به بعد. کادو نگرفتم، به جاش عیدی هام رو دادم فرستادن ایران.

پاسخی بگذارید

