هرسال سیاسی تر از سال پیش

هم سال پیش (نادر و سیمین) و هم امسال (آرگو)، فیلم برتر در مورد ایران بود. و امسال، نه تنها آرگو برنده شد، بلکه میشل اوباما (همسر بالاترین مقام سیاسی آمریکا) برنده شدن آن را اعلام کرد، که صد البته من این را یک مساله «اتفاقی» نمی بینم!

اسکار در واقع هدفش انتخاب فیلم برتر نیست، بلکه روش تفکر مردم در سال جاری را تعیین می کند. اسکار فیلمی را انتخاب می کند که به وسیله ی آن مردم قرار است شستشوی مغزی شوند. و چقدر راحت مردم به سمت این شستشو سوق داده می شوند: بله، هرکس دوست دارد فیلم برتر سال را ببیند.

آرگو را هنوز ندیده ام، اما به نادر و سمین انتقادهای بی شماری داشته ام و دارم. و به همین خاطر تنها دلیل انتخابش را مسائل سیاسی می دانم.

این نوشته در ایران ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

16 پاسخ برای هرسال سیاسی تر از سال پیش

  1. pd :گفت

    در رابطه با جدایی: شاید باورت نشه ولی موافقم. البته نه به دلیل این که مادره می خواست بره خارج. این نظر شخصی ـه و اصلاّ ربطی به نقد فیلم نداره. در کل فیلم بدی نبود اما لیاقت اسکار رو نداشت.

    Argo هم یه فیلم ضعیف بود که اصلاّ لیاقت نامزدی رو هم نداشت. The Master، بهترین فیلم سال رو ول کردن چسبیدن به این فیلم آشغال. البته خیلی وقته ارزشش رو از دست داده.

    • goldeneverstand :گفت

      من با نادر و سیمین مخالف نیستم چون مادره می خواست بره خارج. مخالفم چون می خواست به بهای خارج رفتن شوهرش و بچه اش رو ول کنه. شوهرش رو بی فرزند کنه و بچه اش رو بی پدر، و تنها حامی پدر شوهرش (پیرمرد مریض) رو ازش بگیره. براش مهم نبود به سر پدر شوهرش که یه آدم مریض بود و به مراقبت نیاز داشت چی میاد. به سر بچه اش چی میاد. یه بی عاطقه ی خودخواه که فکر می کرد الان بره خارج، یعنی رفته بهشت. حاضر بود بچه اش استرس طلاق رو تحمل کنه. در حالی که به وضوح هیچ اختلاف و مشکلی با شوهرش نداشت. حتی اگه بچه هم به اون داده می شد، بهای خارج رفتنش این بود که بچه اش بی پدر بزرگ می شد و از نظر روحی داغون می شد که یکهو بی دلیل بدون اینکه پدرش خطایی کرده باشه، حق داشتن پدر ازش گرفته شده.و به نظر من داشتن یک پدر خوب خیلی خیلی مهمتر از رفتن به خارجه.

  2. گنجفه :گفت

    جالبه چون با منطق هنر پیشه داستان مشکل داری میگی فیلم نباید اسکار میگرفته.. در حالی که این منطق برای یک نفر دیگه کاملا میتونه قابل قبول باشه.. من خودم چند تا مثال زنده اش رو بین اطرافیانم دیده ام.
    جدایی نادر از سیمین به گفته اکثر ستایندگانش فیلمی نه در باره طلاق و نه در باره خارج رفتن است.. بلکه درباره «دروغ» است

    • goldeneverstand :گفت

      چرا راه دور بریم؟ بابای خود من با همین منطق مارو ول کرد رفت خارج! به نظر من یک اسکار هم باید داد به کسایی‌ که با این منطق موافقن!

      • pd :گفت

        خوب بالایی جوابت رو داد و من هم هم عقیده هستم با ایشون، بنابراین نمی خوام دوباره تکرار کنم. این که منطق کمی در داستان فیلم دیده می شه که خب انکار نشدنی هست. خب چرا مخالفی؟ این اما و اگرها رو اگه برای تمام فیلم ها بگی می تونی از پایه تخریبشون کنی. این چنین موارد هم بوده. نه که اتفاق نیفتاده، اون موقع می تونستیم بگیم آره، منطق فیلمنامه نویس کلاّ مشکل داره. مشکل اصلی این نیست. داستان فیلمه که کلاّ چیز جدیدی نیست. حتی بین فیلم های ایرانی. جدا از این ها شات های فیلم هم بعضی مواقع مورد داره. دختر این دو زن و شوهر با وجود سنی که داره کاملاّ بی تفاوت جلوه می کنه و اصلاّ خوب بازی نمی کنه. شاید بهتر بود فرهادی این خانوادگی بازی ها رو کنار می ذاشت.

      • goldeneverstand :گفت

        مرسی از همه و مرسی از تو. در این که بازی دختره افتضاحه هیچ حرفی نیست. کلا مثل یک ابله در تمام فیلم عکس العمل نشون نمی ده.

  3. من پارسال همهٔ فیلم‌های رقیب جدایی رو دیدم به نظرم جدایی از همهٔ اونا یه سر و گردن بالاتر بود تو مقام مقایسه با اونها باید اول میشد. در مورد کامنت‌هات تو خود فیلم سیمین میگه که من نمیخواستم ازت جدا شم که برم اینو گفتم که تهدید کرده باشم و تو مجبور شی بیای. اصلا خارج رفتن زنِ فیلم موضوع مهمی‌ نبود. اون چیزی که به چشم میومد دو تا آدم به ظاهر متفاوت ولی‌ در ذات یکسانی بود که یه مشکلی‌ داشتن دروغی که گفته بودن.

    امسال هم همهٔ فیلم‌های رقیب آرگو رو دیدم. واقعا آرگو فیلم ضعیفتری بود نسبت به بعضی‌ هاش. اما جایزه با رای گیری از ۶۰۰۰ عضو آکادمی انجام می‌شه. می‌شه فهمید فیلمی که نقش هالیوود را برای حل برای از مشکلات آمریکا نشون میده تو هالیوود رای بیاره.

  4. ضد جنگ :گفت

    من جدایی نادر از سیمین و برای نشون دادن دروغ تو سطح جامعه و اینکه مشکلات جامعه چه تاثیرات مختلفی روی افراد جامعه میذاره دوست دارم

  5. پیمان :گفت

    من از نظر فنی و … از سینما سر در نمی‌آرم ولی به عنوان یه عاشق فیلم می‌گم: جدایی غیر از اینکه یکی از بهترین فیلمهای ایرانی هست٬ یکی از بهترین فیلم‌های این سالها هم هست. کدوم فیلم اون سال بهتر از جدایی بود؟ جدایی واقعن یه فیلم خوب از هر نظر بود. سوژه اصلی فیلم دو راهی بین راست گفتن و ضرر کردن در حالی که می دونی حقی که با شماست از دست می‌دی و دروغ گفتن و گرفتن حق. یه دوراهی و انتخاب
    البته هیچ شک ندارم که تو انتخاب اسکار سیاست حرف ابتدایی رو می‌زنه.

  6. gizlinkimse :گفت

    نظر متفاوت با جمع داشتن خوب است! اینکه آدم سعی کنه زاویه ی دیدش یه مقداری با میانگین جامعه ش متفاوت باشه خوبه
    ضمنا تصمیمی به آپیدن این وبلاگ نیست؟
    درسته ما هر دو ماه یه بار میایم اینجا ولی خواهشمندیم بیشتر پست بگذارید
    با تشکر

  7. سورمه :گفت

    گولدن عزیزم سال نو مبارک. زودتر از این وقت نکردم بیام تبریک سال نو بگم. خوش باشی.

پاسخی بگذارید

