منتقد

من یادم هست که آن‌ موقع‌ها که شعر می‌گفتیم، به ما می‌گفتند اگر منتقدی گفت شعرتان مزخرف است یکباره نترسید و شعر را بگذارید کنار. شاید شعر شما واقعا خوب بوده، اما آن‌ منتقد شبِ قبلش با زنش دعوا کرده و عصبانی‌ است. یا هر مشکل دیگری دارد. دادش را سر شما میزند. از آن‌ جایی‌ که که من هم کامل نیستم، و شما هم نمی‌دانید در مغزم واقعا چه می‌گذرد، و از طرفِ دیگر، من تمام داستان را برایتان نمیگویم، همهِ داد‌هایم را نباید به دل بگیرید. یکهو دیدید فردا خودم یک پست نوشتم جواب پست خودم را دادم! دقیقا به همین دلیل من هم داد‌های شما را به دل نمی‌گیرم.

پی‌ نوشت: به نظر می‌آید به دلیلِ اشتباهِ وردپرس این مطلب جایگزینِ مطلب قبلی‌ شده است. همچنان منتظر نظراتتان هستم.

این نوشته در اشتباهات رایج ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

20 پاسخ برای منتقد

  1. meykade66 :گفت

    من از حجاب متنفرم به معنای واقعی کلمه اما از کینه توزیتوی کلام تو هم دارم احساس تنفر می کنم . فقط می تونم بگم واست متاسفم

  2. گنجفه :گفت

    اینکه چیزی نیست .. من کسی و میشناختم با تحصیلات حوزوی پاشد رفت آمریکا فلسفه بخونه و همونجا موندگار شد

  3. drprincess :گفت

    🙂 گلدن جان آی گفتی. منم هر کار میکنم دلم رو با این جماعت صاف کنم موفق نمیشم. حالا از اون بدتر چیزیه که من جدیداً اینجا خیلی میبینم . اونم تعداد زیادی از آقازاده هاست که بعضاً از بچگی این جا بزرگ شدن و با پول و پله فراوان در حال درس خواندن و/یا حال و حول هستند. آخرش نفهمیدم پس این انقلاب جریانش چی. ماها رو که دربدر کردن. خوداشونم که اینورم. پس اون مملکت گل و سنبل مال کیه؟

  4. revermind :گفت

    سلام، از خوانندگان خاموشم.
    فکر نمی کنید تصمیم گیری درباره زندگی دیگران به عهده شما نیست و هر کسی حق داره اونطور که می خواد زندگی کنه در این چارچوب که کمترین صدمه ممکن رو به دیگران بزنه؟ فکر نمی کنم حجاب کسی صدمه ای به شما وارد کنه.
    در مورد این هم کمی تأمل کنید که آیا آزادی حجاب تنها دلیل بیرون اومدن از اون باصطلاح شما خراب شده است؟
    فکر می کنید دوست دارید دیگران برای زندگی شما تصمیم گیری کنند و مشابه چنین حرفی رو به شما بزنند؟ دنیا جای بهتری خواهد بود اگر هر کدوم مون به حق آزادی دیگری احترام بذاریم و عقایدمونو برای زندگی شخصی خودمون نگه داریم و به دیگران تحمیل نکنیم. اونوقت کنار هر نوع عقیده ای که به حیات ما صدمه نمی زنه، می تونیم یک زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم.

    • goldeneverstand :گفت

      دوست عزیزم. من اینجا مینویسم تا نظر شماها رو بدونم. و باور کن ناراحت نمیشم اگه خلاف من فکر کنید. چیزی که من نوشتم خیلی‌ شدید بود ولی‌ متاسفانه لغت بهتری پیدا نکردم. شکّی ندارم که شدید بوده، و از تنبلیِ خودم برا ی جستجو برای واژه یی بهتر شاد نیستم، اما خوب صد البته انتظار عکس‌العمل رو هم داشتم! اما حجاب چیزی هست که برا من جا نیفتاده و نخواهد افتاد. چون مشکلی‌ در موی خانوم‌ها نمی‌بینم که بخوان اون رو پنهان کنند. اگر مشکل بود، مرد‌ها هم باید اون رو پنهان میکردن. درسته که حجاب تنها دلیل بیرون اومدن از ایران نیست، و من هزار دلیلِ دیگه هم دارم، اما این ایه مساله مهمه. درناک تر از زن‌های با حجاب اما مرد‌هایی‌ هستن که میخوان زنشون با حجاب باشه. اون من رو خیلی‌ به درد میاره. خیلی‌. خوشحال شدم که تو هم نوشتی‌ و من خواندم. باز هم بیا و بخوان و بگو.

      • revermind :گفت

        اول از پاسخ تون ممنونم.
        از حرف هاتون اینطور استنباط میشه که چون شما دلیلی برای موجه بودن حجاب پیدا نمی کنید به انتخاب فردی که محجبه هست احترام نمیذارید. در دنیا عقاید بسیاری وجود داره که لزومی نداره زیرش دلیل موجهی باشه و یا از نقطه نظر ما موجه به نظر بیاد. مثال میزنم: یک آفریقایی رو در نظر بگیرید که به یک سری مناسک به ظاهر عجیب و غریب معتقد هست که من و شمای نوعی ازش سر در نمیاریم و به نظرمون کاملا بی اساس میاد. آیا به این دلیل که من از اساس اون عقیده سر در نمیارم و برای من موجه نیست، حق دارم به اون فرد به خاطر عقیده ی شخصی زندگی ش توهین کنم و حق انتخاب راهشو در زندگی از اون بگیرم؟
        در خصوص مطلبی که نوشتید موضوع حجاب نیست. موضوع اولیه اینه که من و شما حق نداریم برای ارزش های همدیگه تا مادامی که به دیگری صدمه نمی زنیم، تصمیم گیری کنیم. انسان ها آزاد آفریده شدند. اگر کسی حق انتخاب راه و روش رو از شما بگیره قطعا احساس خوبی ندارید.
        اولین گام در داشتن یک زندگی آرام در صلح، پذیرش تفاوت ها و حد و حدود مرز حقوق خود و دیگران هست. آگاهی از اینکه همه انسان ها حق انتخاب دارند و در شرایطی که به من صدمه نمی زنند نباید لزوما همون ارزش هایی رو داشته باشند که من دارم.

        موضوع نفرت شما از حجاب یک چیز شخصی هست. موضوع علاقه این فاراد به حجاب هم شخصی هست.
        جایی که هر دوی شما آزاد هستید در مورد حجاب انتخاب کنید، این صرفا نوعی عداوت و کینه توزی ناخودآگاه هست که با این افراد بخواید اینطور برخورد کنید.

      • goldeneverstand :گفت

        خوب من دقیقا به همین دلایلی که شما گفتی‌ از ایران اومدم! اینجا من دارم «نظرم» رو در مورد عقاید مثلا ۰.۰۰۰۱% از دورو بری هام میگم، اونجا این عقیده به یک کشور تحمیل شده. تفاوتش اینه. اون‌ها آزادن حجاب داشته باشن و من هم آزادم که خوشم نیاد. می‌شه قشنگ حرف زد و شعار داد، ولی‌ شما هم آزادی که خوشت نیاد من بی‌ حجابم. مثل خیلی‌ پسر‌های ایرانی‌ که اینجا دختر‌های ایرانی‌ِ بی‌ حجاب رو ناسالم فرض می‌کنن. اینجا دوستان می‌دونن که من با کسی‌ بحث نمیکنم. نظرات رو میشنوم و نهایتاً جواب میدم. اما خوشم نمیاد بحث کنم، چون نمی‌خوام عقیدهِ کسی‌ رو اینجا عوض کنم. تو این خونه، به همه و به خصوص به خود من این فرصت داده می‌شه که نظرشون رو با صدای بلند بگن و بعد انعکاسش رو بشنون. مال بقیه رو هم می‌شنون. بعد یک مرحله سکوت داریم که خیلی‌ خیلی‌ مهم. تو این مرحله هر کس تنها میشینه و فکر می‌کنه. و تصمیم میگیره از هر نغمه یی که شنیده کجاش رو بیشتر دوست داره. و در نهایت در مورد ی نغمهِ جدید تصمیم میگیره. این روشی‌ هست که من باهاش فکر می‌کنم و از این وبلاگ و از وبلاگ نسوان یاد میگیرم. شما هم می‌تونین امتحان کنید.

  5. revermind :گفت

    شما برخی مسائل رو با هم ادغام می کنید.
    موضوع اینه در مکانی که شما و این افراد هر دو آزاد هستید، رفتارتون نباید بر اساس زمانی باشه که در ایران زندگی می کردید.
    ضمن اینکه تحمیل حجاب در ایران مورد دفاع من نبوده و نیست و همچنین قابلیت تفکیک این مسئله وجود داره که لزوما هر کسی که در ایران محجبه هست از کسی که به حجاب اعتقاد نداره بدش نمیاد و ضمنا از حجاب اجباری هم دفاع نمیکنه. مسئولیت حجاب اجباری در ایران با دولت و حکومت هست نه افراد. همونطور که زمان رضا شاه مسئولیت بی حجابی با حکومت بود نه افراد.
    در هیچ زمانی در ایران رفراندومی در خصوص حجاب برگزار نشده که بر اساس اون کسی بتونه افراد محجبه رو در تحمیل حجاب مقصر بدونه. (صرفا برای روشن شدن موضوع)
    من اینجا از حجاب دفاع نکردم از حقوق فردی دفاع کردم که شما حریمش رو به دلیل برخی اعتقادات و رفتارهایی که از قبل با شما شده، با اون نوع نوشتار نقض کردید. فکر می کنم خوبه که موضوعاتی که در ذهن تون هست رو دسته بندی کنید. اینطوری مسئله حقوق با ماهیت حجاب، تحمیل حجاب در ایران، با رفتار فعلی شما در خارج از ایران، اینها در هم ادغام نمیشن.
    به اندیشیدن در سکوت هم معتقدم.

  6. به نظرم باید از هرچیزی که دوستش نداریم باید انتقاد کنیم.

  7. meykade66 :گفت

    ببخشید که من خودمو وسط بحث شما دو نفر می اندازم اما استنباطی که من از حرف های revermind کردم این بود که حجاب فقط یه سمبل از یه رسم هستش حالا به عقیده من و شما و خیلی های دیگه یه رسم پوسیده و مزخرف و حیوانی البته من عقیده revermind رو نمی دونم اما مسئله بحث دوستمون و خود من با شما همین سمبل هستش که نباید به عقاید دیگران بی احترامی کرد حالا هرچه قدر هم دون از شان و این ها باشه . عقیده اون ها قابل احترامه چون عده ای هستن که اون رسم رو انجام می دن و براشون محترمه و اگه ما به احترام به نوع بشر اعتقاد داریم باید به عقایدشون هم احترام بگذاریم که خب تو لفظ خفه کردن و اینا من احترام به نوع بشر هم نمی بینم
    یه پرانتز هم این وسط باز کنم و یه چیز کوچولو بگم / ببین دوست من کلمات ابزار شما برای رسوندن مفهوم چارچوب فکرت هستن و خب شما از ابزار و مصالح خوبی استفاده نکرده خیلی بی آلایش و راحت حس تنفرت رو نشون دادی وحمله کردی به گروهی که با شما تو ی مسئله دیگه هم عقیده نیستند/ که خب خوده این هم کاملا طبیعیه چون شما مثه خیلی های دیگه از دخترای این مملکت خودتون قربانی کسانی بودید که با شما تو مسئله حجاب هم عقیده نبودند و با همین نفرت در مورد کسانی که اعتقادی به حجاب نداشتند برخورد می کردند . رفتار شما کاملا طبیعی هستش اما درست نیست به چه دلیل درست نیست به همون دلیلی که شما خودت هم قبول داری که رفتار مدافعین حجاب با شما تو ایران درست نبوده پس شما هم به عنوان یه منتقد حجاب رفتار مشابه نشون نده و به قولی تلافی احساسی نکن دوست من
    حالا از این موضوع که بگذریم باید بشینیم به سبکی که شما گفتی یا هر سبک دیگه ای حجاب رو بررسی کنیم و نقدش کنیم اما به شکل کاملا بی طرفانه
    ولی متاسفانه فکر کنم اینجا همه تقریبا طرز فکرامون مشابه هم هستش و مدافع حجاب نداریم !!!

  8. پیمان :گفت

    این دری بری‌ها مال حجاب نیست٬ مال شعره.
    من وقتی نوجوون بودم یکی از کارام دیر رفتن به مدرسه بود چون شب قبلش تا نصبه شب٬ هی رادیو پیام گوش می‌دادم٬ هی زور می‌زدم یک شعر بگویم٬ که اگه بی ادبی نباشه الان می‌گم کرسی شعر.
    یکبار -همون چیزی که اگه می‌تونی فکرش رو بکنی- کردم و یکی از این چیزها رو فرستادم مجله نمی‌دونم جوانان بود٬ جوان امروز بود چه کوفتی بود٬ چند ماه صبر کردم خبری نشد منم بستم گذاشتم کنار.

    • meykade66 :گفت

      اگه اپسیلونی دقت می کردی گفته این پست جایگزین پست قبلی شده و اون به قول تو دری بری مال پست قبلی که در مورد حجاب هستش بود

  9. ضد جنگ :گفت

    من نسبت به حجاب نظر خاصی ندارم البته منظورم حجاب اختیاریه

  10. drprincess :گفت

    گلدن جان من اون بالا میبینم که داری محترمانه برخورد میکنی و میگی که یمقدار شدید برخورد کردی. ای همه آدمهای آزادی خواه که اعتقاد دارید حجاب مشکلی برای کسی ایجاد نکرده. نکرده جدی نکرده پس این طرز فکر که به آدمی که حجابش کمه میشه متلک گفت میشه دستمالیش کرده و جدیداً حتی تجاوز کرد حتماً از مریخ اومده. اگه بعنوان مثال مسئول ثبتنام (خانم) دانشگاه منو موقع ثبتنام میکشه کنار و میگه این چیه کشیدی به چشت؟ بابات میدونه خط چشم نقره ای کشیدی؟ یا اگه سر کار هر روز سرکار حراست آدمو واسه حجاب دم در نگه میداره و زنگ میزنه به رئیس آدم و رئیس باید پای تلفن پا در میونی کنه که شما رو راه بدن تو اتاقتون. تازه ما با مقنعه میرفتیم سرکار. مشکل حجاب یعنی اینکه مقنعه یکم شل بود دوزار مو اومده بود بیرون.اینا هیچ کدومش صدمه نیست. نه خواهر و برادرهای عزیز و آزادیخواه سخته قبول کردن حق آدمهایی که دوزار حق برای ما تو کشورمون قائل نشدن . اون آفریقایی هم اگه بیاد و بخواد سیخ و میلشو فرو کنه تو چشم و چال من نوعی مطمئن باشید من دیگه نمیتونم به عقیده ش احترام بزارم. آدمها میتونن هر بلایی سر خودشون بیارن ولی وقتی رو زندگی آدم هم تاثیر میزارن نمیشه راحت از کنارشون رد شد. مانا نیستانی یه کار خیلی جالبی در این مورد داره ولی هرچی گشتم پیداش نکردم ولی فعلاً اینو میزارم : http://news.gooya.com/didaniha/archives/2012/07/143545.php
    در ضمن من هم میفهمم مفهوم دموکراسی اینه که به عقاید هم احترام بزاریم. ولی قراره همه به اعتقادات هم احترام بزاریم. مذهبی نبودن و محجبه نبودن الزاماً مبنی بر نداشتن هیچ اعتقادی نیست دوست من.

  11. drprincess :گفت

    کاش نوشته اصلیتو میزاشتی میموند گلدن جان. یه دقتی بکن هیچ کی حق نداره به آدم محجبه بگه بالای چشم شما ابرو. ولی من دلم میخواد همین الآن از همه آدمهایی که باهات مخالفت کردن بپرسی نظرتون در مورد گلشیفته چیه.

  12. meykade66 :گفت

    مثه که من خیلی شیخی صحبت کردم و از صحبت هام براشت های دو پهلو شده . دقیقا منظور تمام حرفای من همین جمله شما بود //در ضمن من هم میفهمم مفهوم دموکراسی اینه که به عقاید هم احترام بزاریم. ولی قراره همه به اعتقادات هم احترام بزاریم. مذهبی نبودن و محجبه نبودن الزاماً مبنی بر نداشتن هیچ اعتقادی نیست دوست من. //
    گلشیفته هم به نظر من کار بسیار بسیار درستی کرد و من با تمام وجود تحسینش می کنم

پاسخی بگذارید

