از آنچه نمی دانیم: قدرت مذهب

مذهب خیلی قدرت دارد. مذهب را نباید دست کم گرفت. مسیحیت 2000 سال پیش مطرح شد. و هنوز آدم های خیلی خیلی زیادی مسیحی هستند، کلیسا می روند، در کلیسا عروسی می کنند، نوزادشان را در کلیسا غسل می دهند، برای اعتراف به کلیسا می روند…

اسلام 600 سال دیر تر آمد. هنوز آدم هایی هستند که حجاب دارند، هنوز مردهایی هستند که زن هایشان را مجبور به حجاب می کنند، آدم هایی هستند که روزه می گیرند و 30 روز تمام از سحر تا غروب هیچ نمی خورند و نمی نوشند، آدم هایی هستند که از ترس جهنم نماز می خوانند، آدم هایی هستند که برای سلامتی امام زمان دعا می کنند.

پس مذهب قوی است. مذهب قدرتی دارد که باعث می شود بماند. مذهب سعی می کند به مردم چیزی را بدهند که مردم آن را به راحتی از دست می دهند. و آن امید است. مذهب سعی می کند امید بدهد، که اگر ظلمی می بینید جهان دیگری خواهد بود که شما در آن آرامش خواهید داشت و تمام کسانی که بر شما ظلمی روا داشته اند در آن به بدترین روش ها عذاب می شوند. مذهب خدایی را معرفی می کند که به همه کار قدرت دارد. این یعنی امید. وقتی از همه جا رانده شدید، خدایی هست که می تواند تمام در ها را بگشاید.

مذهب، تنها از امید استفاده نمی کند. از ترساندن هم استفاده می کند. مذهب می ترساند که اگر آن طور که من می گویم عمل نکنی، خدایی که به همه چیز قادر است دیگر درها را به روی تو نمی گشاید.

گاهی فکر می کنم اگر هیتلر یک مذهب جدید می آورد شاید نازی ها بیشتر دوام می آوردند. هیتلر گفت یهودی ها باید از بین بروند. البته فقط مشکل با یهودی ها نبود و واقعا انبوه غیر قابل تصوری از آدم ها با ملیت ها و مذاهب متفاوت به بی رحمانه ترین وجه ممکن کشته شدند. اما فرض کنید هیتلر یک مذهب جدید می آورد. و مردم را متقاعد می کرد که  مذهب جدید هم خدای قوی تری دارد و هم بهشت زیباتری. در آلمانی که از هم فروپاشیده بود و مردم آن با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم می کردند ظهور یک مذهب جدید شاید بهترین روش ممکن بود. مذهب جدید می توانست کشتن یهودی ها و غیر آلمانی ها را مجاز کند و حتی پاداش های خوبی در بهشت موعود به قاتلین این افراد بدهد. مردم ناامید، اکنون امیدی تازه، و خدایی قوی یافته اند. چرا که نه؟ حتما به خاطر این بهشت و این خدا و درهایی که او باز می کند، قادر به ریختن هر خونی خواهند بود.

من خوشحالم که هیتلر با آوردن یک مذهب جدید پا به عرصه نگذاشت. هیتلر یک طرز تفکر جدید آورد: نژاد برتر. البته این طرز تفکر به خودی خود با قدرت بسیار زیادی در همه جای دنیا هنوز زنده است و خواهد بود. اما این تنها یک تفکر است. مذهب نه تنها یک تفکر جدید است، که یک ابزار کنترل هم هست. مذهب می گوید من چیزی دارم که در هیچ جای دیگر نمی توانی آن را بیابی. و آن خدایی بسیار قدرتمند است. و من بهشتی دارم که تو را در آن پاداش می دهم. و جهنمی که تو را در آن می سوزانم. من به تو می گویم چگونه زندگی کنی. چه بنوشی، چه بخوری، با چه کسی بخوابی، چه لباسی بپوشی. زندگی تو دیگر مال من است. و مذهب زندگی مردم را در دستش می گیرد. و مردم مثل عروسک خیمه شب بازی تنها به ساز آن می رقصند.

پ: من فقط واقعیت ها را نوشتم. اگر بدون خشم و غرض این نوشته را بخوانید ، در خواهید یافت که نه چیزی را غلو کرده ام و نه چیزی را محکوم کردم. حقایقی که همه ی شما به آن آگاهید را تنها یک بار دیگر کنار هم گذاشته ام و بیان کرده ام. تفکر به عهده ی شما.

این نوشته در از آنچه نمی دانیم ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

10 پاسخ برای از آنچه نمی دانیم: قدرت مذهب

  1. amir :گفت

    مذهب از قدرت دانایی و عجز نادانی استفاده می کنه.برفرض که مذهب بخشی از زندگی افراد برای امیدواری باشه، این تبدیل به قانون شدنه مذهب و اجتماعی شدنشه که گرفتاری درست می کنه

  2. ضد جنگ :گفت

    با طرز تفکرت 120 % موافقم
    مذهب زندانیه که مردم خودشون با دستهای خوشدون میسازنش

  3. سرکلاس زبان بودیم تاپیک باورها بود.یکی از بچه ها صحبتش رو اینجوری شروع کرد وقتی اولین آدم باهوش به اولین آدم خنگ رسید دین به وجود آمد!

  4. پیچک :گفت

    من با نظر امیر و همچنین با کل نوشته تو موافقم. توی ذات آدم ها هست که یک چیزهایی و از قبل براشون تعریف کنی. هر کسی نمی خواد خودش همه چیز و تعریف کنه. اینم هست.

  5. eli :گفت

    مذهب. زندگی منو داره نابود میکنه. همین.

  6. من فکر نمی کردم شما مخالف حجاب باشی…
    مذهب بخودی خود به اندازۀ کافی خطرناکه…وای که پول و اسلحه هم دستش بیاد و تبدیل به حکومت بشه…
    اونوقت مثال eli میشی

پاسخی بگذارید

